Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Mongolië > Geweigerd in het restaurant

Vroeg op want er staat een lange dag voor de boeg. Of eigenlijk weten we niet precies hoe de weg is en of het een lange of kortere reisdag gaat worden. Om iets over zevenen staan we gepakt klaar om weg te rijden uit Choibalsan. Na enkele kilometers asfalt rijden we de zandweg weer op. Het rijden op zandpaden gaat ons steeds beter af. Hoe breder de midden grasstrook tussen de bandensporen, hoe beter de weg. Anders auto's zagen immers geen reden om het spoor te verlaten. Waar nieuwe sporen beginnen liggen meestal kuilen. Tijdens regen proberen auto's met nieuwe sporen de waterpartijen te mijden. De nieuwe sporen rijden vaak goed maar kunnen ook onverwachte kuilen hebben. De sporen zijn nog niet platgereden. En de donkere plekken tenslotte zijn vaak kuilen omdat hier het water het langst staat. We hebben afgesproken onderweg regelmatig op elkaar te wachten. Wanneer we na een uurtje rijden stoppen, zien we geen motorrijders.
Vast in de modder
Zelfs niet na één uur wachten. We besluiten terug te rijden. Als we bijna weer terug zijn bij het punt waar we elkaar voor het laatst gezien hebben, kunnen we alleen maar concluderen dat zij hier niet zijn. Ze moeten ons via een ander spoor gepasseerd zijn. Op de kaart zien we een andere mogelijkheid die ze genomen kunnen hebben. We draaien weer en rijden ook weer noordwaarts. Dit heeft alleen wel veel tijd gekost. De zandweg gaat door een relatief eentonig landschap. Zowel links als rechts ligt grasland. Er zijn hier nauwelijks heuvels. Bomen zijn er al helemaal niet. Sporadisch staat er een ger in het landschap of een kudde koeien. Aan onze linkerzijde rijden we langs de spoorlijn. Dit is de spoorlijn naar Rusland. Zolang we deze lijn blijven volgen komen we vanzelf in Ereentsay. Dit is de grensplaats aan Mongoolse zijde. Verderop op de route komen alle sporen weer bij elkaar. We zien de verse afdruk in het zand van de banden van twee motoren. De motorrijders zitten zeker voor ons. Een geruststelling. Bij het Hoh Nuur meer ligt het laagste punt van Mongolië. Het is hier nog altijd ruim 500 meter boven zeeniveau. We rijden dwars door het grasland naar de oever van het meer. We denken een strandje op te rijden, maar zakken met de auto weg tot aan de assen. Wat we ook proberen, we graven ons alleen maar verder in de klei. Wat nu? Er is hier verder niets in de wijde omgeving. Er zit niets anders op dan alle bagage uit de wagen te halen en de klei voor de wielen weg te graven. Een vader komt met zijn zoon te paard aangereden. Ze moeten lachen om onze situatie. We hadden om dit drassige stuk heen moeten rijden, gebaren ze. Er komt ook een man aanrijden op een brommertje. Gezamenlijk proberen we de auto los te krijgen. Een van de mannen gaat hout halen in de ger om onder de wielen te leggen. Hiermee krijgen we uiteindelijk de auto weer los.
De mannen die te hulp schoten
De mannen helpen ook nog even om de bagage naar de auto te brengen. We bedanken ze hartelijk. Door alle vertragingen rijden we pas tegen vijf uur Ereentsay binnen. Een nietszeggend grensplaatsje. De motorrijders staan al bij de grens. Misschien halen we de grensovergang nog vandaag. Dan moeten we voor zes uur bij de Russische grens zijn. Mongolië uit zou niet zo moeilijk moeten zijn. Toch blijkt er een probleem met de visa. De visa nummers komen niet voor in de computer. Ook wijst men op de datum entry before 20 july. Wij leggen uit dat dit is om Mongolië in te komen. Vanaf dat moment is het visum 30 dagen geldig. Het komt niet over, maar uiteindelijk zet men de stempels. De Russische grens sluit anders. In Rusland worden we vriendelijk onthaalt en krijgen weer de nodige formulieren om in te vullen. Alle registraties duren lang. Vooral de declaratie voor de auto lijkt een eeuwigheid te duren. De motorinhoud is niet goed ingevuld, het model staat niet vermeld en waar het motorbloknummer staat moet chassisnummer staan en andersom. Het formulier in tweevoud moet opnieuw ingevuld worden. Dit gaat altijd nog sneller dan de registratie in de computer. Ondertussen wordt buiten de auto gecontroleerd. De bagage staat naast de wagen. Tent, open! Het laten zien van de foto helpt deze keer niet. Toch hoeft de tent uiteindelijk niet open. Waarschijnlijk omdat het net begint te regenen. Om kwart voor acht 's avonds rijden we Rusland in. Helaas, de weg is ook hier onverhard. Samen met de regen maakt dit het niet prettiger. Na zo'n twintig kilometer komt er iets van asfalt. Of iets dat het vroeger geweest moet zijn. Zorgvuldig ontwijken we de kuilen. Door het golvend patroon komt de auto zo nu en dan in een cadans. We laten de snelheid zakken. In Borzya, tachtig kilometer voorbij de grens, stoppen we bij een hotelletje. Bij het binnen lopen van het restaurant worden we geweigerd. Geen korte broek! We mogen wel in een achteraf kamertje. Dit willen we niet. We trekken snel een lange broek aan. De ober helpt met de menu kaart. Alles is in het Russisch. Wij zeggen wat we willen eten en hij wijst op de kaart aan waar het staat. Een prima oplossing.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute