Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Japan > Papiertje, formuliertje en stempeltje

Mijn kamergenoten zijn al vroeg wakker. Rond zes uur is er al volop bedrijvigheid. Ik draai me nog een keertje om. Ik word weer wakker van de intercom dat het ontbijt geserveerd wordt. Een Koreaanse moeder met zoon vraagt of ik koffie wil. Uit een zakje laat ze zien. Op mijn bevestiging snelt de jongen weg om water te halen. Hoewel het cold coffee is, smaakt het lekker. Ik pak mijn bagage en neem afscheid van iedereen. In de bar verzamelen we voor de uitleg over onze voertuigen. De uitleg beperkt zich tot het verzamelen van alle toeristen met een eigen voertuig. Zo kunnen wij als eerste het schip af geleid worden. Hierdoor zijn we snel bij de douane en bagagecontrole. De controle gebeurt allemaal handmatig. Des te beter dat er geen rij voor ons staat. Voorbij de douane ontmoeten we Tatjana. Zij helpt ons met de formaliteiten aan Japanse zijde. Ze bereidt ons voor op een forse procedurele dag. Nadat we een seintje gekregen hebben van de douane kunnen we de ferry op om ons voertuig te halen. We rijden de auto en de motoren naar een apart terrein. Na enige tijd komt de douane om de voertuigen te controleren. Nauwkeurig wordt het chassisnummer gecontroleerd met het Carnet de Passage. De bagagecontrole daarna stelt niet zoveel voor. De douanier vindt dat we de wagen ordelijk ingericht hebben. Hij heeft nog nooit zo'n indeling gezien, zegt hij. Lachend vraagt hij of we bij de boyscouts gezeten hebben vroeger? De volgende stap in het proces is lastiger. We moeten het originele Carnet de Passage laten zien bij de Japanse Automobile Federation (JAF), de Japanse ANWB. Zonder hun goedkeuring mogen we de weg niet op.
Rijden in Japan
Alleen zit de JAF niet in Sakaiminato. We moeten met een taxi naar het 25 kilometer verder gelegen Matsue. De taximeter loopt snel op tijdens de rit. Als we voor het gebouw van JAF staan, staat de teller al op ruim 70 euro. Gelukkig loopt de meter niet door tijdens het wachten. Bij het kantoor van de JAF worden de Carnets gecontroleerd en geregistreerd. Samen met een nieuw formuliertje rijden we met de taxi weer terug. Het is inmiddels één uur. Tatjana is aan het lunchen. Haar baas kan ons verder helpen. Hij rijdt ons naar de douane. De douane zit gelukkig wel in Sakaiminato. Hier stempelen ze onze Carnets en stempelen ook de brief van JAF. Nu pas is deze geldig. Terug in het havengebouw, blijkt één Carnet niet volledig ingevuld te zijn. Tatjana belt met de douane. De douanier komt naar het havengebouw gesneld om zijn fout te herstellen. Helaas, we kunnen nog niet weg. We moeten nog wachten op de bevestiging van Customs (douane) dat alles ook in de computer geregistreerd staat. Om precies drie uur klinkt het sein. We mogen de weg op in Japan. Snel gaan we op pad. Het is goed opletten, want in Japan rijdt men aan de linkerzijde. De weg loopt door talrijke dorpjes. De maximale snelheid is bijna overal vijftig. Tatjana heeft vanmorgen nog gewaarschuwd dat voor het overtreden van de maximale snelheid forse boetes gelden. We passen ons aan aan het overige verkeer. Inhalen is praktisch nergens toegestaan. Het links rijden geeft niet zoveel problemen. De weg is goed en de belijning spreekt voor zich. De talrijke verkeerslichten zijn minder duidelijk. Als er meerdere rijstroken zijn en één van de rijstroken heeft rood, dan staat het centrale licht op rood. Er onder worden de richtingen aangegeven die wel groen hebben. Bij ons heeft afslaand verkeer een eigen verkeerslicht. Je moet het even door hebben, maar het went snel. Doordat ons stuur aan de andere zijde zit, is een praatje bij een verkeerslicht snel gemaakt. In het Japans wel te verstaan. Wat ze vragen weten we niet, maar het antwoord 'Orlanda' (Nederland) begrijp iedereen. Er volgt een lange oooh van bewondering. We overnachten zo'n vijfentwintig kilometer voor Hiroshima. In Hiroshima is morgenochtend de herdenking dat 71 jaar geleden daar de eerste atoombom viel. We willen proberen bij de ceremonie te zijn. Alle hotels in Hiroshima zijn echter vol of onbetaalbaar. Het hotel dat we gevonden hebben is een adult-only hotel. Wanneer we Hotel Quel binnen lopen, begrijpen we direct waarom. Bij de receptie kunnen sex dvd's gehuurd worden en de kamer is geheel op een romantische avond ingericht. We bestellen iets te eten van de menukaart en eten het op de kamer. Het was een lange dag en morgenochtend gaan we heel vroeg rijden.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute