Reisavonturen Turkmenistan

Home > Turkmenistan > Van Amsterdam naar Tokyo > Reisverslag dag 36

Turkmenistan > De grens is gesloten

Dag 36 - Zondag 5 juni 2016

Wat een mooie plek om te ontwaken bij de gaskrater van Derwaze. We pakken onze spullen weer in en zijn klaar om in noordelijke richting naar de grens met Oezbekistan te rijden. Net voordat we weg willen rijden, komt één van de dorpsbewoners op zijn brommer aangereden. Hij heeft gisteren de motorrijders geholpen met het zandpad. Hij heeft een lekke achterband. Wij helpen hem zijn band te plakken. Daarna begeleidt hij ons over een andere, minder zanderige, route terug naar de hoofdweg. In een klein restaurantje langs weg, in het midden van de woestijn, drinken we thee. Chamrat had gisteren al gezegd dat de weg van gisteren goed was in vergelijking met de weg van vandaag. Het asfalt wordt in de zomer zo heet dat vrachtwagens sporen in het asfalt trekken. In de winter bevriest het water dat achter blijft en breekt het asfalt. Soms lijkt het wel of er meer gaten zijn dan resterend asfalt. De berm is dan een goed alternatief. Ook zijn sommige kuilen tien centimeter diep. Onvoorstelbaar dat gewone personen auto's hier over heen kunnen rijden. Onze auto blijft ook niet ongeschonden. Één van de kabels aan de motorkap is losgetrild. Ook schiet een deurstijl los. Allemaal niet heel belangrijk maar het geeft wel aan hoeveel de auto te verduren heeft. We moeten de tankstops goed plannen. In de woestijn liggen geen tankstations. De stations liggen soms 250 kilometer uit elkaar. Onze landrover heeft een radius van ongeveer 500 kilometer, maar de motoren niet meer dan 250 km op een tank. Tegemoet komende auto's toeteren en seinen regelmatig.

Turkmenistan - Kamperen op de grens tussen Turkmenistan en Oezbekistan

Niet om te waarschuwen voor politie, maar om ons welkom te heten. Er wordt enthousiast gezwaaid. Naast de weg wordt een tweede rijbaan aangelegd. Alleen de gravel ondergrond ligt er. Verschillende automobilisten kiezen er voor om hier te gaan rijden. Wij proberen het ook. Dit rijdt weliswaar langzamer, maar wel constanter. Wel moeten we af en toe een zandbarrière omzeilen. We rijden zo'n 50 kilometer over deze parallel weg tot Chamrat gebaart terug naar de oorspronkelijke weg te komen. Verderop is een politiecontrole. In de namiddag komen we aan in Konye Urgench. In Konye Urgench staan minaretten en oude mausoleums uit de 11de eeuw van de Khorezmshah dynastie. We wandelen met enige haast tussen de restanten van deze Unesco stad. We moeten de grens nog halen voor sluitingstijd. De Turkmeense grens sluit om vijf uur. Rond half vijf naderen we het eerst hek. De procedure met allerlei formuliertjes en stempeltjes blijft achterwege, maar er is wel bovengemiddeld belangstelling voor de bagage. Alle persoonlijke tassen moeten open. Het is niet duidelijk waar de douaniers naar zoeken. Misschien vinden ze het gewoon leuk om te zien wat wij allemaal meenemen. Bij deze grensovergang naar Nukus komen waarschijnlijk niet veel toeristen. In vergelijking met de persoonlijke bagage, valt de controle van de auto mee. Alleen de motorkap moet open om te kijken of er niets onder verstopt zit. De grenswachters wensen ons een goede reis. We rijden door naar de grens met Oezbekistan. Het hek is gesloten met een hangslot. De grens blijkt gesloten. Een soldaat komt aanlopen en bevestigt dit beeld. De grens sluit om zes uur. Doordat de klok één uur vooruit gaat, zijn we ruim een uur te laat. Snel regelen we bij de Turkmeense collega's nog wat water. Het ziet er naar uit dat we vannacht moeten kamperen in het niemandsland tussen Turkmenistan en Oezbekistan. Bizar! Tijdens het eten 's avonds komt de patrouille langs. Zij patrouilleren rond de grens. Hun baas, met indrukwekkende pet, vindt het maar niets dat wij hier staan. Dit is een militairy zone, zegt hij. Hij wil dat wij onze tenten verplaatsen naar de andere zijde van de grens en daarvandaan morgen de formaliteiten regelen. Het is bijna donker en inpakken is eigenlijk geen optie. Uiteindelijk berust hij er in en kunnen we blijven staan.



OnafhankelijkheidsdagHet is druk op straat tijdens de onafhankelijkheidsdag
Koffie?Een vrachtwagenchauffeur vraagt of we problemen hebben. Nee, wij zitten aan de koffie
Het vertrekEen groepsfoto bij het startpunt bij het Oosterdok in Amsterdam
LeninEen groot standbeeld in Osh

Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo

Dag 1 | Nederland > Vertrek uit Amsterdam
Dag 2 | Duitsland > Door Duitsland
Dag 3 | Oostenrijk > Kasteel van Ljubljana
Dag 4 | Kroatië > Plitvice meren in de regen
Dag 5 | Bosnië en Herzegovina > Aan de baai van Kotor
Dag 6 | Montenegro > Over de Albaanse grens
Dag 7 | Albanië > Rijden door Tirana
Dag 8 | Albanië > Ottomaanse huizen van Berat
Dag 9 | Albanië > Van Gjirokaster naar Metsovo
Dag 10 | Griekenland > De kloosters van Meteora
Dag 11 | Griekenland > De grotten van Alistrati
Dag 12 | Griekenland > Het paard van Troje
Dag 13 | Turkije > De Tempel van Athene
Dag 14 | Turkije > Historisch Safranbolu
Dag 15 | Turkije > Voetbalfeest in Amasya
Dag 16 | Turkije > Rijbewijs weer terug
Dag 17 | Turkije > De D915 is 'Kapali'
Dag 18 | Turkije > Naar Batumi in Georgië
Dag 19 | Georgië > Een typisch Russisch hotel
Dag 20 | Georgië > De bergweg naar Ushguli
Dag 21 | Georgië > Feest in het Imperial Hotel
Dag 22 | Georgië > Van Kusaisi naar Gori
Dag 23 | Georgië > Tsminda Sameba kerk Kasbeki
Dag 24 | Georgië > Het enige hotel lijkt gesloten
Dag 25 | Georgië > De verwarming is kapot
Dag 26 | Georgië > Onafhankelijkheidsdag in Tbilisi
Dag 27 | Georgië > Grens over naar Azerbeidzjan
Dag 28 | Azerbeidzjan > Moddervulkanen van Gobustan
Dag 29 | Azerbeidzjan > Wachten op de boot
Dag 30 | Azerbeidzjan > Zijn we al in Turkmenistan?
Dag 31 | Azerbeidzjan > Vast op de Kaspische Zee
Dag 32 | Azerbeidzjan > Eindelijk Turkmenistan
Dag 33 | Turkmenistan > Toch naar Yangykala
Dag 34 | Turkmenistan > Zwemmen in ondergrondse grot
Dag 35 | Turkmenistan > 'No Pictures, No Pictures'
Dag 36 | Turkmenistan > De grens is gesloten
Dag 37 | Oezbekistan > Betoverend Khiva
Dag 38 | Oezbekistan > Dwalen door oud Khiva
Dag 39 | Oezbekistan > Door de Kyzylkoem woestijn
Dag 40 | Oezbekistan > Het Samarkend Registan plein
Dag 41 | Oezbekistan > Het paleis van Timur Lenk
Dag 42 | Oezbekistan > Porno Gesmokkeld
Dag 43 | Tadzjikistan > De hoofdstad van Tadzjikistan
Dag 44 | Tadzjikistan > Landverschuivingen
Dag 45 | Tadzjikistan > De uitlaat breekt af
Dag 46 | Tadzjikistan > Baden in een mineraalbad
Dag 47 | Tadzjikistan > De Wakhan valley
Dag 48 | Tadzjikistan > Over de Khargush pass
Dag 49 | Tadzjikistan > We zijn Wilco kwijt
Dag 50 | Tadzjikistan > Over de hoge Ak-Baital pass
Dag 51 | Kirgizië > Weer bijkomen in Osh
Dag 52 | Kirgizië > De Troon van Salamon
Dag 53 | Kirgizië > Mistig op de bergtop
Dag 54 | Kirgizië > Overnachten in een yurt
Dag 55 | Kirgizië > Plov met salade
Dag 56 | Kirgizië > Vodka bij Lake Kolsai
Dag 57 | Kazachstan > Spectaculaire Charyn Canyon
Dag 58 | Kazachstan > De kathedralen van Almaty
Dag 59 | Kazachstan > Naar het Altyn Emel N.P.
Dag 60 | Kazachstan > De Singing Sanddunes
Dag 61 | Kazachstan > Op zoek naar een Gamma
Dag 62 | Kazachstan > We mogen niet betalen
Dag 63 | Kazachstan > Met 133 km/u over de weg
Dag 64 | Kazachstan > Een biertje in Semey
Dag 65 | Kazachstan > Rondwandeling door Semey
Dag 66 | Kazachstan > Welcome, welcome in Russia
Dag 67 | Rusland > Het accu lampje gaat branden
Dag 68 | Rusland > Iedereen lijkt dronken
Dag 69 | Rusland > Desolaat Kosh Agach
Dag 70 | Rusland > Wachten voor de grens
Dag 71 | Mongolië > Prachtige valleien en meren
Dag 72 | Mongolië > De weg wordt geasfalteerd
Dag 73 | Mongolië > Traditioneel worstelen
Dag 74 | Mongolië > Van Bayanghongor naar Arvaikheer
Dag 75 | Mongolië > Glibberen over het modderpad
Dag 76 | Mongolië > Het Erdene Zuu monastery
Dag 77 | Mongolië > Binnenrijden Ulaanbaatar
Dag 78 | Mongolië > Dwalen door Ulaanbaatar
Dag 79 | Mongolië > De voorvering is gebroken
Dag 80 | Mongolië > Het Genghis Khan ruiterbeeld
Dag 81 | Mongolië > Aanrijding met een arend
Dag 82 | Mongolië > Feest in Choibalsan
Dag 83 | Mongolië > Geweigerd in het restaurant
Dag 84 | Rusland > Water over de motorkap
Dag 85 | Rusland > De Trans Siberian highway
Dag 86 | Rusland > Hebben we een lekke band?
Dag 87 | Rusland > Belaagd door vliegen
Dag 88 | Rusland > De grensstad Blagovesnchensk
Dag 89 | Rusland > Joodse Oblast Birobidzhan
Dag 90 | Rusland > We komen iedereen weer tegen
Dag 91 | Rusland > Varen over de Amur rivier
Dag 92 | Rusland > Op zoek naar een hotel
Dag 93 | Rusland > Binnen rijden Vladivostok
Dag 94 | Rusland > Afscheid van de auto
Dag 95 | Rusland > Op weg naar Japan
Dag 96 | Zuid Korea > Zes uur in Zuid Korea
Dag 97 | Japan > Papiertje, formuliertje en stempeltje
Dag 98 | Japan > De Hiroshima herdenking
Dag 99 | Japan > Koelvloeistof lekkage
Dag 100 | Japan > TOKYO

Ben jij een wereldreiziger?