Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Turkije > De D915 is ‘Kapali’

Vannacht waren we helemaal alleen op het campingterrein. De eigenaar heeft gisteren het hek afgesloten. Vanochtend komt er rond acht uur weer iemand om het te openen. Als we wakker worden, schijnt de zon al op de tent. Het zeewater ligt er rustig bij. Een prachtig tafereeltje. In het winkeltje halen we een brood en met onze eigen koffie hebben we een prima ontbijt. Tijdens het ontbijt bespreken we de route. We gaan op weg naar Trabzon. Bij Trabzon willen we het Sumela klooster bezoeken en willen we de D915 pas nemen. De D915 is een haarspeldbochten weg, die tegen de berghelling ligt. Door de scherpe bochten moet soms in de bochten gestoken worden.
De D915 is afgesloten
Het lijkt ons het meest handige (en veiligste) om deze pas van onder naar boven te rijden. We besluiten daarom om eerst Trabzon voorbij te rijden en één vallei verder de D915 op te rijden. Hier ligt aan het einde de spectaculaire bergpas nabij Bayburt. Morgen kunnen we dan via het Sumela klooster weer terug naar Trabzon rijden. Bij het tanken komt een vrachtwagenchauffeur enthousiast vragen waar we heen gaan en of de jerrycans gevuld zijn. Als hij Japan hoort wil hij direct een foto maken van de auto. Daarna snelt hij naar zijn vrachtauto om het zijn maat te vertellen. Verderop bij een eettentje wil de eigenaar alles over onze reis weten. Zijn zoon kijkt ook mee. Waarschijnlijk had hij achteraf gezien meer bij aardrijkskunde moeten opletten, want in Europa komt hij niet verder dan Servistan. Als we weg willen rijden worden we omhelsd en krijgen we twee wangkussen. Door de vallei van de D915 loopt een beekje. Het water stroomt hard naar beneden. Waarschijnlijk door een combinatie van smeltwater en recente regenval. De weg stijgt snel. Bij de afslag naar Bayburt wordt met een bord gewaarschuwd voor een slechte weg. Men is overal aan de weg bezig om de weg te verbreden.
Waterval
Sommige stukken zijn al gereed, andere delen zijn meer een onverhard karrenspoor. Het laatste stuk van de route gaat de weg met scherpe haarspeldbochten omhoog. Als we een klein plaatsje passeren, gebaart iemand ons te stoppen. De route naar Bayburt is 'kapali', iets wat uit de gebaren afgesloten moet betekenen. 'Kapali, kapali!'. We besluiten nog een stukje door te rijden, met de wetenschap dat we waarschijnlijk via dezelfde weg terug moeten. De weg wordt slechter en in sommige bochten moeten we steken om de bocht te halen. In de lage gear trekt onze Landrover zich moeiteloos naar boven. Een andere man langs de kant geeft ook aan dat de route dood loopt. Op de navigatie wijst hij precies het stukje met de haarspeldbochten aan dat afgesloten is. Bijna op de top zien we de weg liggen. Een man hier legt in het Turks uit dat er een stuk van de route is verzakt. We kunnen niet verder. Wel wijst hij naar een nieuwe net aangelegde route een stukje terug. Het wordt al donker en het begint licht te regenen. We besluiten om deze uitdaging niet aan te gaan en rijden terug naar het plaatsje Of aan het begin van de vallei. Een goede keuze, want op de terugweg begint het harder te regenen. Vlak voor de kustweg stuurt de navigatie ons linksaf. We rijden een achteraf straatje in om bij ons hotel te komen. Het blijkt dat ons hotel aan de doorgaande weg ligt, maar aan de rijrichting naar het oosten. Om te voorkomen dat we pas tientallen kilometers verderop kunnen draaien, worden we achterom geleid. Het pad wordt onverhard en leidt langs de huizen in de bergen. Beneden ons zien we het hotel al liggen. Als we weer de snelweg in oostelijke richting op kunnen draaien, is het nog een klein stukje tot onze overnachting.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute