Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Georgië > De bergweg naar Ushguli

Als we de gordijnen open schuiven, schijnt de zon. Het ziet er buiten direct een stuk vrolijker uit. Ook de Enguri stuwdam ligt in het zonnetje. Een van de geologen geeft aan dat op de weg naar Mestia een uitkijkpunt is waar je ook het stuwmeer zelf kunt zien. Hiervoor moeten we heel even van de doorgaande weg af. Bij het ontbijt breekt de blinde paniek toe. Uit de gebaren begrijpen wij dat er geen ontbijt voor ons is. Het lijkt dat ze ingrediënten te kort komen. We moeten weg, wordt er gebaard. Weg, Weg. Over een uur kunnen we pas ontbijten. Net als we zelf wat brood willen aanschaffen, komen er eieren en brood. Toch nog een prima ontbijt. Op weg naar de dam staat een controlepost. Zouden we hier wel verder mogen? De bewaker komt aangelopen. We mogen verder, maar de auto moet buiten de poort blijven. Vanaf een platform hebben we uitzicht op de 271 meter hoge stuwdam.
De bergweg naar Ushguli
Alleen als ik de dam vergelijk met een autobus en enkele auto's helemaal beneden, kan ik een voorstelling maken hoe hoog de dam is. Het meer er achter is immens. We volgen het meer. De bochtige weg gaat op en neer. Regelmatig zitten er flinke gaten in het weg. Zorgvuldig sturen we hier om heen. Hiervoor mijden we de andere weghelft niet. Langs de steile rotswand wordt gewaarschuwd voor vallende rotsblokken. Dat dit niet voor niets is blijkt al snel. Op verschillende plekken liggen rotsblokken op de weg. Niemand bekommert zich hier om zolang ze er maar om heen kunnen rijden. Wanneer we een tunnel in rijden, sijpelt het water door het dak naar beneden. Het asfalt blijkt hierdoor aangetast en zit vol gaten. Dit hadden we niet verwacht. Ook de grote plassen in de tunnel niet. Flink remmen! Voorzichtig rijden we verder. De volgende tunnels rijden we iets voorzichtiger in.
Zijn jullie van Hiero naar Tokio?
In een dorpje bestellen we koffie. Het zaakje heeft maar twee stoelen. We pakken twee extra stoelen uit onze landrover. Terwijl we de koffie drinken hebben we veel bekijks. Net na het middaguur rijden we Mestia in. Mestia is een bergdorp in het Kaukasus gebergte. In het dorp staan veel huizen met oude wachttorens. Deze torens werden vroeger gebruikt als woonhuis en als verdediging bij invallen. Op het centrale gezellige plein eten we onze lunch. Schoolkinderen bereiden een voorstelling voor op een podium, terwijl op de achtergrond de besneeuwde bergtoppen van de Kaukasus liggen. Het dorpje straalt een wintersport gevoel uit. Vanuit Mestia rijden we verder naar Ushguli. Mestia ligt op 1.400 meter hoogte. Ushguli op 2.200 meter. Ushguli is daarmee het hoogst continu bewoonbare bergdorp in Europa. Wij twijfelen of dit in de Alpen niet hoger is. De weg er naar toe is slecht. Door de recente regenval van de afgelopen dagen is de weg er zeker niet beter op geworden. Het eerste gedeelte is nog verhard, maar de laatste vijfentwintig kilometer zijn onverhard.
Ushguli
De weg zit vol met kuilen gevuld met regenwater. In een zeer rustig tempo rijden we over de weg. Onvoorstelbaar dat dit de enige route is die naar Ushguli leidt. De andere bergpas is nog afgesloten door sneeuwval. Beekjes stromen over de weg, plassen liggen over de breedte van de weg. Het is een ware uitdaging om hoger en hoger in de bergen te komen. Als we bijna bij Ushguli aankomen, na bijna drie uur rijden, zien we een camper met Nederlands kenteken staan. Als we stoppen, wordt er direct gevraagd: 'Zijn jullie van Hiero naar Tokio?'. Marleen en Roderick reizen met een oude Mercedes bus en hebben al eerder via internet contact gehad met ons. Zij noemen hun camper Circumbendibus. Vorige week zijn ze ook vrienden van ons tegen gekomen in Batumi en hadden over onze reis gehoord. Het is een kleine wereld. Zij kamperen in hun camper net buiten Ushguli. In het dorp was geen vlak stukje grond. Wij overnachten in een guesthouse in Ushguli. Net als in Mestia hebben de meeste huizen oude wachttorens staan. Het dorp doet armoedig aan en heeft iets weg van de Middeleeuwen. Toch is het een prachtige omgeving zo tussen de bergtoppen. Door de regenval zijn de straten veranderd in modderige paden. Geen wonder dat inwoners zich per paard verplaatsen. 's Avonds blijkt tijdens het eten dat er geen stroom is. Geen licht en geen warm water. Er zit niets anders op dan op tijd naar bed te gaan. Maar dat is na zo'n intensieve rit niet vervelend.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute