Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Turkmenistan > De grens is gesloten

Wat een mooie plek om te ontwaken bij de gaskrater van Derwaze. We pakken onze spullen weer in en zijn klaar om in noordelijke richting naar de grens met Oezbekistan te rijden. Net voordat we weg willen rijden, komt één van de dorpsbewoners op zijn brommer aangereden. Hij heeft gisteren de motorrijders geholpen met het zandpad. Hij heeft een lekke achterband. Wij helpen hem zijn band te plakken. Daarna begeleidt hij ons over een andere, minder zanderige, route terug naar de hoofdweg. In een klein restaurantje langs weg, in het midden van de woestijn, drinken we thee. Chamrat had gisteren al gezegd dat de weg van gisteren goed was in vergelijking met de weg van vandaag. Het asfalt wordt in de zomer zo heet dat vrachtwagens sporen in het asfalt trekken. In de winter bevriest het water dat achter blijft en breekt het asfalt. Soms lijkt het wel of er meer gaten zijn dan resterend asfalt. De berm is dan een goed alternatief. Ook zijn sommige kuilen tien centimeter diep. Onvoorstelbaar dat gewone personen auto's hier over heen kunnen rijden. Onze auto blijft ook niet ongeschonden. Één van de kabels aan de motorkap is losgetrild. Ook schiet een deurstijl los. Allemaal niet heel belangrijk maar het geeft wel aan hoeveel de auto te verduren heeft. We moeten de tankstops goed plannen. In de woestijn liggen geen tankstations. De stations liggen soms 250 kilometer uit elkaar. Onze landrover heeft een radius van ongeveer 500 kilometer, maar de motoren niet meer dan 250 km op een tank. Tegemoet komende auto’s toeteren en seinen regelmatig. Niet om te waarschuwen voor politie, maar om ons welkom te heten. Er wordt enthousiast gezwaaid.
Kamperen in niemandsland
Naast de weg wordt een tweede rijbaan aangelegd. Alleen de gravel ondergrond ligt er. Verschillende automobilisten kiezen er voor om hier te gaan rijden. Wij proberen het ook. Dit rijdt weliswaar langzamer, maar wel constanter. Wel moeten we af en toe een zandbarrière omzeilen. We rijden zo'n 50 kilometer over deze parallel weg tot Chamrat gebaart terug naar de oorspronkelijke weg te komen. Verderop is een politiecontrole. In de namiddag komen we aan in Konye Urgench. In Konye Urgench staan minaretten en oude mausoleums uit de 11de eeuw van de Khorezmshah dynastie. We wandelen met enige haast tussen de restanten van deze Unesco stad. We moeten de grens nog halen voor sluitingstijd. De Turkmeense grens sluit om vijf uur. Rond half vijf naderen we het eerst hek. De procedure met allerlei formuliertjes en stempeltjes blijft achterwege, maar er is wel bovengemiddeld belangstelling voor de bagage. Alle persoonlijke tassen moeten open. Het is niet duidelijk waar de douaniers naar zoeken. Misschien vinden ze het gewoon leuk om te zien wat wij allemaal meenemen. Bij deze grensovergang naar Nukus komen waarschijnlijk niet veel toeristen. In vergelijking met de persoonlijke bagage, valt de controle van de auto mee. Alleen de motorkap moet open om te kijken of er niets onder verstopt zit. De grenswachters wensen ons een goede reis. We rijden door naar de grens met Oezbekistan. Het hek is gesloten met een hangslot. De grens blijkt gesloten. Een soldaat komt aanlopen en bevestigt dit beeld. De grens sluit om zes uur. Doordat de klok één uur vooruit gaat, zijn we ruim een uur te laat. Snel regelen we bij de Turkmeense collega's nog wat water. Het ziet er naar uit dat we vannacht moeten kamperen in het niemandsland tussen Turkmenistan en Oezbekistan. Bizar! Tijdens het eten 's avonds komt de patrouille langs. Zij patrouilleren rond de grens. Hun baas, met indrukwekkende pet, vindt het maar niets dat wij hier staan. Dit is een militairy zone, zegt hij. Hij wil dat wij onze tenten verplaatsen naar de andere zijde van de grens en daarvandaan morgen de formaliteiten regelen. Het is bijna donker en inpakken is eigenlijk geen optie. Uiteindelijk berust hij er in en kunnen we blijven staan.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute