Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Oezbekistan > Betoverend Khiva

Om kwart voor negen staan we weer voor het hek. Er gebeurt niets. Ook niet om negen uur. Het wordt later en later. De enige conclusie die we hieruit kunnen trekken is, dat het helemaal geen uur later is in Oezbekistan. Het blijft een gedoe met de juiste tijd. Om iets voor negen uur komt een militair aanlopen om het hek te openen. We worden uiterst vriendelijk ontvangen. Eén van de dames spreekt opvallend goed Engels. Zij helpt ons met het declaratieformulier en met de procedures. Onze Landrover gaat door de scanner. Daarna hoeft waarschijnlijk de bagage niet meer. Hoewel ik al te horen heb gekregen dat alles finished is, word ik toch weer naar binnen geroepen voor een formulier voor de auto. Ondertussen laat ik ook de routekaart zien. Iedereen is vol belangstelling over onze route. Uiteindelijk rijden we een uurtje later Oezbekistan binnen. Ons vijftiende land op de reis. Op weg naar Nukus komt een auto naast mij rijden. De man gebaart dat we verkeerd rijden. Hij stopt even verder. Hij ging er van uit dat wij naar Khiva moesten. Als ik hem op de navigatie laat zien dat we op weg naar Nukus zijn, is het goed. In het centrum bij de bazaar gaan we op zoek naar geldwisselaars. Er is in Oezbekistan een officiële koers en een black market koers. Deze laatste koers is veel aantrekkelijker. We hadden begrepen dat we vanzelf aangesproken zouden worden, maar dit gebeurt niet. Eén keer vragen heeft succes en levert direct een wisselaar op.
De toegangspoort van Khiva
De koers voor de euro lijkt ons niet zo gunstig, al hebben we geen idee wat een reële koers is. We krijgen 6000 som voor 1 euro. We besluiten om alleen 50 euro te wisselen. Zodra we de bazaar aflopen, worden we opeens door verschillende mensen aangesproken. We komen tot een koers van 6050, niet veel beter. Na een ontbijtje met Samsa , een deegbroodje gevuld met vlees, rijden we naar Khiva. De weg is in vergelijking tot Turkmenistan veel beter. Af en toe zijn er stukken waar gaten in de weg zitten, maar nergens van die grote gaten als gisteren. Grappig, want als we hier als eerste hadden gereden hadden we ongetwijfeld deze weg als zeer slecht geclassificeerd. Voor de afslag naar Khiva moeten we tanken. In het tankstation wijst de man vanuit zijn loketje dat hij diesel heeft. Waar? Welke pomp? Hij komt zijn hokje niet uit. Een buurman komt aanlopen en zegt dat hij ook diesel heeft. Nadat we een prijs overeengekomen zijn, wordt in een schuurtje 35 liter afgemeten. Met een trechter wordt het in de auto gegoten. Dit is ook een manier. Even verderop hebben we de eerste politiecontrole van Oezbekistan waar we moeten stoppen. 'Paspoort, car paspoort'. Ik moet meelopen. Bij een tafeltje worden alle gegevens geregistreerd. Vier agenten staan er om heen. De man met de grootste pet schenkt net thee in. Of ik ook wil? Samen drinken we een kopje, terwijl de formaliteiten afgerond worden. We mogen weer verder. Tegen drie uur rijden we Khiva binnen. Bij de oude stadsmuur ligt een guesthouse. Op het terras bestellen we bier en wat te eten. Het is negenendertig graden en zinderend warm. Khiva is een oude stad op de zijderoute. De ommuurde historisch binnenstad van Khiva is goed bewaard gebleven. Ik passeer de Westpoort en zie direct de kleurrijke minaretten, moskeeën en madrassa's (koranscholen). In een madrassa is nu een hotel gevestigd. Ik dwaal tussen de prachtige gebouwen door. Achter mij gaat de zon langzaam onder. De oranje gloed geeft de stad een bijzondere aanblik. Souvenirverkopers ruimen hun spullen op. Kinderen voetballen tegen een moskeepoort. Veel van de gebouwen zijn nu al gesloten. Deze kan ik morgen bekijken. We strijken neer op een terrasje van een restaurant, midden in de oude stad. Hier eten we. Terug bij het guesthouse ontmoet ik twee jongens uit Oekraïne. Zij zijn op de motor vanuit Kiev en doen tot aan Kirgizië praktisch dezelfde route. Zij zijn nu een week op pad. Zij rijden echter gemiddeld meer kilometers op een dag. Zij zullen dus ook wel eerder in Bishkek aankomen.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute