Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Tadzjikistan > Landverschuivingen

Vroeg op pad. Om half acht rijden we Dushanbe uit. Wij kiezen er voor om de noordelijke route naar Kalaikum te nemen. De zuidelijke route is ruim honderd kilometer langer. De navigatie wil ons graag langs de zuidelijke route leiden als snelste route. Als we 'vermijd onverharde paden' uitschakelen lukt het wel. Het eerste stuk is een prima weg. Het is wederom lekker weer en het is niet druk op de weg. Het overige verkeer houdt zich opvallend strikt aan de maximum snelheid. Wij volgen hen. Misschien hierdoor kunnen we bij de meeste politiecontroles gewoon doorrijden. Regelmatig wordt er geseind door tegemoetkomende auto's. Het is niet altijd duidelijk of dit gewoon een begroeting is of dat er voor controles gewaarschuwd wordt. Ik denk het eerste.
Bergweg
Na ongeveer zeventig kilometer houdt het asfalt op. Over een steenachtige weg rijden we verder. Als we afslaan naar Karogh, stijgt de weg langzaam. Door de onverharde weg kunnen we niet veel vaart maken. Het lijkt er op dat de noordelijke route de onverharde bergpas is en de zuidelijke langere route de doorgaande weg is. Dit betekent dat we bijna tweehonderd kilometer onverhard moeten rijden. Dit betekent acht tot tien uur rijden. De weg volgt de Obikhingou rivier omhoog. Het uitzicht is prachtig. Vanaf de bergen stromen beekjes de rivier in. Soms is de weg weggeslagen en rijden we over omleidingsroutes. In één van de bergstroompjes is een auto gestrand. Door de losse steentjes slippen de wielen. Een andere auto trekt hem er uit. Ook voor de motoren is het een lastige doorwading. Enkele lokale mannen helpen hen er door heen. Een lunchplek kunnen we niet vinden. Bij een winkeltje koop ik wat te drinken en enkele snickers. Verderop stuiten we op auto's en mensen bij een rivierbedding. Er is wat aan de hand. Er blijkt een modderverschuiving te zijn geweest. Ook hier zit een auto, aan de overzijde van het water, vast in de modder. Omstanders proberen hem er uit te trekken. Als ik naar de overzijde probeer te lopen, merk ik de kracht van het water. Ik heb moeite om mij staande te houden. Aan de overzijde is het modderig. Wanneer ik een stap naast de weg zet, zak ik direct dertig centimeter in de modder weg.
Lokale hulp
De verschuiving moet kort geleden gebeurd zijn. We laden de bagage van de motoren over in de auto om de motoren zo licht mogelijk te maken. Ondertussen rijden andere personenauto's door de waterstroom. Ik hoor de rotsblokken tegen de onderzijde van de auto’s slaan. Goed kan dit niet zijn. Brutus rijdt zonder problemen door de rivier en door het modderige stuk er achter. Ik probeer de motorrijders te helpen door de rivier. Veel helpt dit niet. Ik heb te veel moeite om zelf te blijven staan. Het water klotst tot voorbij mijn knieën. Zonder brokken bereikt iedereen toch de overzijde. Het heeft wel de nodige tijd gekost. Snel gaan we door. Even verder opnieuw problemen. Een man staat met zijn armen gekruist. De weg is geblokkeerd. Er is een landverschuiving geweest en er liggen allemaal rotsblokken op de weg. Hier kunnen we niet langs. Wat nu? De man gebaart dat we een stukje terug een omleiding door de droge rivierbedding kunnen nemen. Een rotsachtig pad, vol kuilen. Als ik ook een vrachtwagen van de andere kant zie komen zal het wel goed zitten, denk ik. Toch zitten er venijnige stukjes in waar ik blij ben dat we een lage gear hebben. Zonder problemen bereiken we weer het oorspronkelijke pad. Het is nu half vijf. We moeten nog vijfenzeventig kilometer tot Kalaikhum. Uitgaande van het tempo van de afgelopen uren, is dit zeker drie tot vier uur rijden. We besluiten door te rijden en te kijken hoe ver we komen. Als we het niet redden voor het donker wordt, slaan we de tenten ergens op. De bergpas gaat hoger en hoger en de zon staat lager en lager.
Modderverschuiving
Op sommige stukken rijden we pal tegen de zon in. Lastig om hier het beste stuk weg te zoeken zonder kuilen of bulten. We naderen de sneeuwresten op de bergen. Een prachtig gezicht. Op 3258 meter passeren we de Khaburabot pass. Het hoogste punt van de route. Snel daarna begint de afdaling. Mochten we Kalaikum niet halen, is het qua temperatuur aantrekkelijker om wat lager te overnachten. De bergpas daalt snel. Links van ons diepe valleien, rechts van ons steile bergwanden. Via haarspeldbochten dalen we af naar Kalaikum. De afstand is nog maar tien kilometer, maar inmiddels is het wel helemaal donker geworden. We besluiten toch het laatste stuk door te rijden. Met alle verlichting aan op onze Landrover komen we om kwart voor negen Kalaikum binnen rijden. Een man staat midden op straat motor-gebaren te maken. De motorrijders reden voorop en hebben waarschijnlijk al een overnachting geregeld. Een vierpersoonskamer inclusief diner en ontbijt. Prima. Als we naar Brutus kijken blijkt dat we onze kentekenplaat verloren zijn. Die moet door het gehobbel losgetrild zijn. Ook zijn we een achterspatlap kwijt. Dit is minder belangrijk.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute