Reisavonturen Tadzjikistan

Home > Tadzjikistan > Van Amsterdam naar Tokyo > Reisverslag dag 44

Tadzjikistan > Landverschuivingen

Dag 44 - Maandag 13 juni 2016

Vroeg op pad. Om half acht rijden we Dushanbe uit. Wij kiezen er voor om de noordelijke route naar Kalaikum te nemen. De zuidelijke route is ruim honderd kilometer langer. De navigatie wil ons graag langs de zuidelijke route leiden als snelste route. Als we 'vermijd onverharde paden' uitschakelen lukt het wel. Het eerste stuk is een prima weg. Het is wederom lekker weer en het is niet druk op de weg. Het overige verkeer houdt zich opvallend strikt aan de maximum snelheid. Wij volgen hen. Misschien hierdoor kunnen we bij de meeste politiecontroles gewoon doorrijden. Regelmatig wordt er geseind door tegemoetkomende auto's. Het is niet altijd duidelijk of dit gewoon een begroeting is of dat er voor controles gewaarschuwd wordt. Ik denk het eerste. Na ongeveer zeventig kilometer houdt het asfalt op.

Tadzjikistan - Het water stroomt over de bergweg

Over een steenachtige weg rijden we verder. Als we afslaan naar Karogh, stijgt de weg langzaam. Door de onverharde weg kunnen we niet veel vaart maken. Het lijkt er op dat de noordelijke route de onverharde bergpas is en de zuidelijke langere route de doorgaande weg is. Dit betekent dat we bijna tweehonderd kilometer onverhard moeten rijden. Dit betekent acht tot tien uur rijden. De weg volgt de Obikhingou rivier omhoog. Het uitzicht is prachtig. Vanaf de bergen stromen beekjes de rivier in. Soms is de weg weggeslagen en rijden we over omleidingsroutes. In één van de bergstroompjes is een auto gestrand. Door de losse steentjes slippen de wielen. Een andere auto trekt hem er uit. Ook voor de motoren is het een lastige doorwading. Enkele lokale mannen helpen hen er door heen. Een lunchplek kunnen we niet vinden. Bij een winkeltje koop ik wat te drinken en enkele snickers. Verderop stuiten we op auto's en mensen bij een rivierbedding. Er is wat aan de hand. Er blijkt een modderverschuiving te zijn geweest. Ook hier zit een auto, aan de overzijde van het water, vast in de modder. Omstanders proberen hem er uit te trekken. Als ik naar de overzijde probeer te lopen, merk ik de kracht van het water. Ik heb moeite om mij staande te houden. Aan de overzijde is het modderig. Wanneer ik een stap naast de weg zet, zak ik direct dertig centimeter in de modder weg.

Tadzjikistan - De motorrijders krijgen hulp van de bouwvakkers

De verschuiving moet kort geleden gebeurd zijn. We laden de bagage van de motoren over in de auto om de motoren zo licht mogelijk te maken. Ondertussen rijden andere personenauto's door de waterstroom. Ik hoor de rotsblokken tegen de onderzijde van de auto's slaan. Goed kan dit niet zijn. Brutus rijdt zonder problemen door de rivier en door het modderige stuk er achter. Ik probeer de motorrijders te helpen door de rivier. Veel helpt dit niet. Ik heb te veel moeite om zelf te blijven staan. Het water klotst tot voorbij mijn knieën. Zonder brokken bereikt iedereen toch de overzijde. Het heeft wel de nodige tijd gekost. Snel gaan we door. Even verder opnieuw problemen. Een man staat met zijn armen gekruist. De weg is geblokkeerd. Er is een landverschuiving geweest en er liggen allemaal rotsblokken op de weg. Hier kunnen we niet langs. Wat nu? De man gebaart dat we een stukje terug een omleiding door de droge rivierbedding kunnen nemen. Een rotsachtig pad, vol kuilen. Als ik ook een vrachtwagen van de andere kant zie komen zal het wel goed zitten, denk ik. Toch zitten er venijnige stukjes in waar ik blij ben dat we een lage gear hebben. Zonder problemen bereiken we weer het oorspronkelijke pad. Het is nu half vijf. We moeten nog vijfenzeventig kilometer tot Kalaikhum. Uitgaande van het tempo van de afgelopen uren, is dit zeker drie tot vier uur rijden. We besluiten door te rijden en te kijken hoe ver we komen.

Tadzjikistan - Door een recente modderlawine is de weg weggespoeld. We moeten door de rivier

Als we het niet redden voor het donker wordt, slaan we de tenten ergens op. De bergpas gaat hoger en hoger en de zon staat lager en lager. Op sommige stukken rijden we pal tegen de zon in. Lastig om hier het beste stuk weg te zoeken zonder kuilen of bulten. We naderen de sneeuwresten op de bergen. Een prachtig gezicht. Op 3258 meter passeren we de Khaburabot pass. Het hoogste punt van de route. Snel daarna begint de afdaling. Mochten we Kalaikum niet halen, is het qua temperatuur aantrekkelijker om wat lager te overnachten. De bergpas daalt snel. Links van ons diepe valleien, rechts van ons steile bergwanden. Via haarspeldbochten dalen we af naar Kalaikum. De afstand is nog maar tien kilometer, maar inmiddels is het wel helemaal donker geworden. We besluiten toch het laatste stuk door te rijden. Met alle verlichting aan op onze Landrover komen we om kwart voor negen Kalaikum binnen rijden. Een man staat midden op straat motor-gebaren te maken. De motorrijders reden voorop en hebben waarschijnlijk al een overnachting geregeld. Een vierpersoonskamer inclusief diner en ontbijt. Prima. Als we naar Brutus kijken blijkt dat we onze kentekenplaat verloren zijn. Die moet door het gehobbel losgetrild zijn. Ook zijn we een achterspatlap kwijt. Dit is minder belangrijk.



Landrover garageDe voorvering wordt vervangen in de garage in Ulaanbataar
Krital TerasHet uitkijkplatform over de canyon nabij Safranbolu
LeninEen groot standbeeld in Osh
Bergweg GeorgiëDe weg van Ushguli naar Mestia

Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo

Dag 1 | Nederland > Vertrek uit Amsterdam
Dag 2 | Duitsland > Door Duitsland
Dag 3 | Oostenrijk > Kasteel van Ljubljana
Dag 4 | Kroatië > Plitvice meren in de regen
Dag 5 | Bosnië en Herzegovina > Aan de baai van Kotor
Dag 6 | Montenegro > Over de Albaanse grens
Dag 7 | Albanië > Rijden door Tirana
Dag 8 | Albanië > Ottomaanse huizen van Berat
Dag 9 | Albanië > Van Gjirokaster naar Metsovo
Dag 10 | Griekenland > De kloosters van Meteora
Dag 11 | Griekenland > De grotten van Alistrati
Dag 12 | Griekenland > Het paard van Troje
Dag 13 | Turkije > De Tempel van Athene
Dag 14 | Turkije > Historisch Safranbolu
Dag 15 | Turkije > Voetbalfeest in Amasya
Dag 16 | Turkije > Rijbewijs weer terug
Dag 17 | Turkije > De D915 is 'Kapali'
Dag 18 | Turkije > Naar Batumi in Georgië
Dag 19 | Georgië > Een typisch Russisch hotel
Dag 20 | Georgië > De bergweg naar Ushguli
Dag 21 | Georgië > Feest in het Imperial Hotel
Dag 22 | Georgië > Van Kusaisi naar Gori
Dag 23 | Georgië > Tsminda Sameba kerk Kasbeki
Dag 24 | Georgië > Het enige hotel lijkt gesloten
Dag 25 | Georgië > De verwarming is kapot
Dag 26 | Georgië > Onafhankelijkheidsdag in Tbilisi
Dag 27 | Georgië > Grens over naar Azerbeidzjan
Dag 28 | Azerbeidzjan > Moddervulkanen van Gobustan
Dag 29 | Azerbeidzjan > Wachten op de boot
Dag 30 | Azerbeidzjan > Zijn we al in Turkmenistan?
Dag 31 | Azerbeidzjan > Vast op de Kaspische Zee
Dag 32 | Azerbeidzjan > Eindelijk Turkmenistan
Dag 33 | Turkmenistan > Toch naar Yangykala
Dag 34 | Turkmenistan > Zwemmen in ondergrondse grot
Dag 35 | Turkmenistan > 'No Pictures, No Pictures'
Dag 36 | Turkmenistan > De grens is gesloten
Dag 37 | Oezbekistan > Betoverend Khiva
Dag 38 | Oezbekistan > Dwalen door oud Khiva
Dag 39 | Oezbekistan > Door de Kyzylkoem woestijn
Dag 40 | Oezbekistan > Het Samarkend Registan plein
Dag 41 | Oezbekistan > Het paleis van Timur Lenk
Dag 42 | Oezbekistan > Porno Gesmokkeld
Dag 43 | Tadzjikistan > De hoofdstad van Tadzjikistan
Dag 44 | Tadzjikistan > Landverschuivingen
Dag 45 | Tadzjikistan > De uitlaat breekt af
Dag 46 | Tadzjikistan > Baden in een mineraalbad
Dag 47 | Tadzjikistan > De Wakhan valley
Dag 48 | Tadzjikistan > Over de Khargush pass
Dag 49 | Tadzjikistan > We zijn Wilco kwijt
Dag 50 | Tadzjikistan > Over de hoge Ak-Baital pass
Dag 51 | Kirgizië > Weer bijkomen in Osh
Dag 52 | Kirgizië > De Troon van Salamon
Dag 53 | Kirgizië > Mistig op de bergtop
Dag 54 | Kirgizië > Overnachten in een yurt
Dag 55 | Kirgizië > Plov met salade
Dag 56 | Kirgizië > Vodka bij Lake Kolsai
Dag 57 | Kazachstan > Spectaculaire Charyn Canyon
Dag 58 | Kazachstan > De kathedralen van Almaty
Dag 59 | Kazachstan > Naar het Altyn Emel N.P.
Dag 60 | Kazachstan > De Singing Sanddunes
Dag 61 | Kazachstan > Op zoek naar een Gamma
Dag 62 | Kazachstan > We mogen niet betalen
Dag 63 | Kazachstan > Met 133 km/u over de weg
Dag 64 | Kazachstan > Een biertje in Semey
Dag 65 | Kazachstan > Rondwandeling door Semey
Dag 66 | Kazachstan > Welcome, welcome in Russia
Dag 67 | Rusland > Het accu lampje gaat branden
Dag 68 | Rusland > Iedereen lijkt dronken
Dag 69 | Rusland > Desolaat Kosh Agach
Dag 70 | Rusland > Wachten voor de grens
Dag 71 | Mongolië > Prachtige valleien en meren
Dag 72 | Mongolië > De weg wordt geasfalteerd
Dag 73 | Mongolië > Traditioneel worstelen
Dag 74 | Mongolië > Van Bayanghongor naar Arvaikheer
Dag 75 | Mongolië > Glibberen over het modderpad
Dag 76 | Mongolië > Het Erdene Zuu monastery
Dag 77 | Mongolië > Binnenrijden Ulaanbaatar
Dag 78 | Mongolië > Dwalen door Ulaanbaatar
Dag 79 | Mongolië > De voorvering is gebroken
Dag 80 | Mongolië > Het Genghis Khan ruiterbeeld
Dag 81 | Mongolië > Aanrijding met een arend
Dag 82 | Mongolië > Feest in Choibalsan
Dag 83 | Mongolië > Geweigerd in het restaurant
Dag 84 | Rusland > Water over de motorkap
Dag 85 | Rusland > De Trans Siberian highway
Dag 86 | Rusland > Hebben we een lekke band?
Dag 87 | Rusland > Belaagd door vliegen
Dag 88 | Rusland > De grensstad Blagovesnchensk
Dag 89 | Rusland > Joodse Oblast Birobidzhan
Dag 90 | Rusland > We komen iedereen weer tegen
Dag 91 | Rusland > Varen over de Amur rivier
Dag 92 | Rusland > Op zoek naar een hotel
Dag 93 | Rusland > Binnen rijden Vladivostok
Dag 94 | Rusland > Afscheid van de auto
Dag 95 | Rusland > Op weg naar Japan
Dag 96 | Zuid Korea > Zes uur in Zuid Korea
Dag 97 | Japan > Papiertje, formuliertje en stempeltje
Dag 98 | Japan > De Hiroshima herdenking
Dag 99 | Japan > Koelvloeistof lekkage
Dag 100 | Japan > TOKYO

Ben jij een wereldreiziger?