Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo


Ga naar: Home  Albanië  Azerbeidzjan  Bosnië en Herzegovina  Duitsland  Georgië  Griekenland  Japan  Kazachstan  Kirgizië  Kroatië  Mongolië  Montenegro  Nederland  Oezbekistan  Oostenrijk  Rusland  Slovenië  Tadzjikistan  Turkije  Turkmenistan  Zuid Korea  Foto's


Kazachstan > De Singing Sanddunes

We staan vroeg op om het ochtendlicht op de zandduinen te kunnen aanschouwen in het Altyn Emel National Park. Vanaf het ranger-huis is het nog zo'n tien kilometer tot de zandduinen. We zien de honderdvijftig meter hoge duinen al van verre liggen. Eigenlijk had ik een brede band met zandduinen verwacht, maar er liggen drie duinen op een rijtje. Vreemd eigenlijk dat de omgeving er omheen gewoon begroeid is. Door het mulle zand lopen we naar de hoogste zandduin. Over de kam van de zandduin loopt een kaarsrechte naad. De zon staat op de ene zijde, de schaduw op de andere.
De zingende zandduinen
Een prachtig gezicht. De wind blaast het zand over de rand. Bij een bepaalde windkracht kun je de duin horen zingen. Ik hoor nu alleen de vrij forse wind suizen. Ook waait er veel zand door de lucht. Via de kam lopen we omhoog. We zijn hier helemaal alleen. Bij iedere stap, zak je weer een eind weg. Een zware tocht omhoog. Ik vind het uitzicht van halverwege de heuvel al mooi genoeg. Ik keer terug. Het zand zit inmiddels overal. Zorgvuldig probeer ik mijn camera zo goed als het kan zandvrij te houden. Pas als ik weer beneden ben, komen ook andere toeristen aan. Nog altijd kun je ze letterlijk op één hand tellen. Na de zandduinen rijden we dezelfde weg van gisteravond weer terug naar de controlepost net buiten Basshi. Hier slaan we rechtsaf en gaan op weg naar de Aktay mountains. Op een vel papier is de route uitgelegd. Na het passeren van twee dorpjes moeten we op de vijfsprong de tweede weg aanhouden. Daarna na tien kilometer bij een billboard linksaf. Nergens staan borden. Hopelijk is dit de goede weg. Deze zandweg moeten we nog veertig kilometer volgen. Net voorbij de afslag naar de Katytay mountains en de White mountains, horen we een geluid bij het rechterachterwiel. Een lekke band? Met de band zelf blijkt niets mis, maar in de velg loopt iets aan. Het blijkt een beschermplaat te zijn achter de remmen. Het ijzer is finaal afgebroken. Op zich niet vreemd met al het gehobbel en gestuiter op de onverharde wegen.
Weg door Altyn Emel
Doordat de plaat afgebroken is, kunnen we het niet eenvoudig repareren. Ook krijgen we hem niet los. We proberen met een tie-wrap de plaat vast te zetten, maar tevergeefs. Er zit niets anders op dan de wagen op te krikken, de band er af te halen en de plaat los te halen. Dit alles in de brandende zon. Nergens is schaduw te bekennen. We hebben eigenlijk geen idee of het kwaad kan om zonder beschermplaat door te rijden. Waarschijnlijk kunnen er nu sneller steentjes tussen de remmen slaan. Er zit niets anders op dan door te rijden en af te wachten. Tegen drie uur komen we dan toch nog bij de Altay mountains aan. Grillige en prachtig kleurrijke bergen. Misschien door de vertraging met Brutus onderweg of door de zinderende hitte hebben we niet veel oog voor de mountains. We hebben zeker niet de puf om het laatste stukje naar de bergen toe te lopen. We maken foto's vanaf het parkeerterrein. Daarna rijden we via dezelfde onverharde weg weer terug tot Basshi. Het eindpunt voor vandaag is Taldykorgan. De motorrijders, die niet naar Aktay mountains geweest zijn, zijn daar al. Op basis van de coördinaten van het hotel voor vanavond is het nog altijd tweehonderd kilometer rijden. Gelukkig is de weg redelijk. Onderweg wordt volop aan de weg gewerkt. De snelheidsbeperking van vijftig kilometer per uur wordt massaal overschreden. Op het moment dat er geseind wordt, gaat iedereen keurig terug naar vijftig.
Altay mountains
Om klokslag zeven uur rijden we Taldykorgan binnen. Een wat groter stad. We overnachten in het Grand hotel. De ontvangst ruimte en receptie zijn inderdaad groot, maar de kamers daarentegen zeer klein. Toch is het prima om te overnachten. De motorrijders hebben de dag ook niet zonder kleerscheuren doorstaan. Bij Milko is zijn uitlaat opnieuw losgeraakt. Het lapmiddel, sinds Baku, helpt iedere keer maar twee weken. Een speciale ring die hij hiervoor nodig heeft wordt vanuit Nedrland naar Semey opgestuurd. Hier kan de ring maandag zijn. Dit is iets later dan gepland, maar zonder deze ring kunnen we ook niet verder. Ook Wilco heeft schade. Hij is op de terugweg van de zandduinen, zijn bagage achterop verloren. Pas dertig kilometer verderop merkte hij dit op. Gelukkig trof Milko de bagage onderweg aan. Doordat de bagage eerst weggezakt was tegen de uitlaat, zijn sommige tassen en de tent beschadigd. We besluiten morgen een extra dag in Taldykorgan te blijven om reparaties te doen en om materiaal te vervangen.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Van Amsterdam naar Tokyo':


Reacties:

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit bericht

Reisverslag

Vertrek uit Amsterdam (Dag 1)
Door Duitsland (Dag 2)
Kasteel van Ljubljana (Dag 3)
Plitvice meren in de regen (Dag 4)
Aan de baai van Kotor (Dag 5)
Over de Albaanse grens (Dag 6)
Rijden door Tirana (Dag 7)
Ottomaanse huizen van Ber.. (Dag 8)
Van Gjirokaster naar Mets.. (Dag 9)
De kloosters van Meteora (Dag 10)
De grotten van Alistrati (Dag 11)
Het paard van Troje (Dag 12)
De Tempel van Athene (Dag 13)
Historisch Safranbolu (Dag 14)
Voetbalfeest in Amasya (Dag 15)
Rijbewijs weer terug (Dag 16)
De D915 is ‘Kapali’ (Dag 17)
Naar Batumi in Georgië (Dag 18)
Een typisch Russisch hotel (Dag 19)
De bergweg naar Ushguli (Dag 20)
Feest in het Imperial Hot.. (Dag 21)
Van Kusaisi naar Gori (Dag 22)
Tsminda Sameba kerk Kasbe.. (Dag 23)
Het enige hotel lijkt ges.. (Dag 24)
De verwarming is kapot (Dag 25)
Onafhankelijkheidsdag in .. (Dag 26)
Grens over naar Azerbeidz.. (Dag 27)
Moddervulkanen van Gobust.. (Dag 28)
Wachten op de boot (Dag 29)
Zijn we al in Turkmenista.. (Dag 30)
Vast op de Kaspische Zee (Dag 31)
Eindelijk Turkmenistan (Dag 32)
Toch naar Yangykala (Dag 33)
Zwemmen in ondergrondse g.. (Dag 34)
‘No Pictures, No Pictur.. (Dag 35)
De grens is gesloten (Dag 36)
Betoverend Khiva (Dag 37)
Dwalen door oud Khiva (Dag 38)
Door de Kyzylkoem woestijn (Dag 39)
Het Samarkend Registan pl.. (Dag 40)
Het paleis van Timur Lenk (Dag 41)
Porno Gesmokkeld (Dag 42)
De hoofdstad van Tadzjiki.. (Dag 43)
Landverschuivingen (Dag 44)
De uitlaat breekt af (Dag 45)
Baden in een mineraalbad (Dag 46)
De Wakhan valley (Dag 47)
Over de Khargush pass (Dag 48)
We zijn Wilco kwijt (Dag 49)
Over de hoge Ak-Baital pa.. (Dag 50)
Weer bijkomen in Osh (Dag 51)
De Troon van Salamon (Dag 52)
Mistig op de bergtop (Dag 53)
Overnachten in een yurt (Dag 54)
Plov met salade (Dag 55)
Vodka bij Lake Kolsai (Dag 56)
Spectaculaire Charyn Cany.. (Dag 57)
De kathedralen van Almaty (Dag 58)
Naar het Altyn Emel N.P. (Dag 59)
De Singing Sanddunes (Dag 60)
Op zoek naar een Gamma (Dag 61)
We mogen niet betalen (Dag 62)
Met 133 km/u over de weg (Dag 63)
Een biertje in Semey (Dag 64)
Rondwandeling door Semey (Dag 65)
Welcome, welcome in Russia (Dag 66)
Het accu lampje gaat bran.. (Dag 67)
Iedereen lijkt dronken (Dag 68)
Desolaat Kosh Agach (Dag 69)
Wachten voor de grens (Dag 70)
Prachtige valleien en mer.. (Dag 71)
De weg wordt geasfalteerd (Dag 72)
Traditioneel worstelen (Dag 73)
Van Bayanghongor naar Arv.. (Dag 74)
Glibberen over het modder.. (Dag 75)
Het Erdene Zuu monastery (Dag 76)
Binnenrijden Ulaanbaatar (Dag 77)
Dwalen door Ulaanbaatar (Dag 78)
De voorvering is gebroken (Dag 79)
Het Genghis Khan ruiterbe.. (Dag 80)
Aanrijding met een arend (Dag 81)
Feest in Choibalsan (Dag 82)
Geweigerd in het restaura.. (Dag 83)
Water over de motorkap (Dag 84)
De Trans Siberian highway (Dag 85)
Hebben we een lekke band? (Dag 86)
Belaagd door vliegen (Dag 87)
De grensstad Blagovesnche.. (Dag 88)
Joodse Oblast Birobidzhan (Dag 89)
We komen iedereen weer te.. (Dag 90)
Varen over de Amur rivier (Dag 91)
Op zoek naar een hotel (Dag 92)
Binnen rijden Vladivostok (Dag 93)
Afscheid van de auto (Dag 94)
Op weg naar Japan (Dag 95)
Zes uur in Zuid Korea (Dag 96)
Papiertje, formuliertje e.. (Dag 97)
De Hiroshima herdenking (Dag 98)
Koelvloeistof lekkage (Dag 99)
TOKYO (Dag 100)


Reisroute