Reisverslag Rondreis Indochina


Ga naar: Home  Cambodja  Laos  Thailand  Vietnam  Foto's


Vietnam > De tunnels van Vinh Moc

We rijden Dong Ha uit in zuidelijke richting. Het regent buiten. We hadden ons net verheugd op beter en vooral warmer weer nu we in Vietnam zijn. Het tegendeel blijkt de waarheid. De ruiten van de bus zijn beslagen. Ik maak van de gelegenheid gebruik om de geschiedenis van Vietnam door te lezen in de reisgids. Ik realiseer me hoe weinig ik eigenlijk weet van de aanleiding van de Vietnam oorlog.
Enthousiaste begroeting onderweg
Net ten noorden van de voormalige grens tussen Noord en Zuid Vietnam bezoeken we het tunnelcomplex van Vinh Moc. Rond de 17de breedtegraad was de grens tussen de twee Vietnam-landen bepaald en vijf kilometer aan beide zijde van de grens was het niet toegestaan om te komen. De bewoners uit dit gebied lieten zich niet verjagen. Zij groeven een uitgebreid tunnelstelsel om te wonen, maar ook als bescherming tegen de zware bombardementen. In totaal hebben deze inwoners zes jaar in de smalle gangen geleefd. In het museum wordt aan de hand van foto’s getoond hoe de situatie was ten tijde van de oorlog. Daarna volgen we de gids het tunnelcomplex in. Gebukt lopend kunnen we net door de smalle gangen. Het is nauwelijks voor te stellen, dat hier lange tijd mensen geleefd hebben.
Als we met de bus verder rijden, komen we al snel bij de voormalige grensrivier.
Tunnels van Vinh Moc
We kunnen gewoon met de bus over de brug rijden, maar Perry stelt voor om de grens wandelend over te steken. De brug voor voetgangers leidt precies tot aan het imposante betonnen standbeeld voor het communisme. Het standbeeld beeld de overwinning van de Noord Vietnamezen uit op het zuiden. In Zuid Vietnam stappen we weer in de bus en rijden verder naar Hué. Vlak voor Hué pauzeren we voor een lunch. In het begin van de middag komen we in het centrum van Hué aan. Hué is een grote stad in het noorden van het zuidelijk gedeelte. Hué is vroeger geregeerd door de keizers dynasties. De ommuurde Citadel en de verboden stad zijn hier nog getuigen van. Al is de Citadel tijdens de oorlog zwaar beschadigd door Amerikaans bombardement.
’s Middags wandelen we Hué in. Het is druk op straat. Iedereen lijkt wel op een brommer of fiets rond te rijden. Het is bij het oversteken goed opletten. Deze stad is wel even wennen in vergelijking met de afgelopen week. We wandelen over de brug over de Parfum rivier en via de andere brug weer terug. We gaan op zoek naar een tweetal Pagodes. Het valt mij op dat in Vietnam in het straatbeeld geen Boeddhistische uitingen te zien zijn. Slechts 18% van de bevolking is aanhanger van het Boeddhisme, terwijl dit in Laos 80% is.
Trein door Hué
We moeten dan ook goed zoeken om de Tu-Dampagode en de Bao-Quocpagode te vinden. De eerste blijkt gesloten en bij de tweede kunnen we alleen rond het gebouw lopen. De tempel zelf is niet toegankelijk. We wandelen terug langs de spoorlijn. Ik verbaas me over de grote hoeveelheid brommers. Zeker als net de spoorbomen omhoog gaan, komt er en invasie brommers op ons afrijden. Het is dan ook inmiddels vijf uur en spitsuur. We volgen de spoorlijn een stukje terug naar ons hotel. De spoorlijn loopt van Hanoi naar Ho Chi Minh stad en is de enige spoorlijn van het land. Net als we hier lopen passeert de trein naar Ho Chi Minh ons. ’s Avonds geeft Saskia een borrel. Zij is jarig vandaag. Daarna eten we in de uitgaanswijk bij een restaurant en drinken nog een biertje op het terras van een trendy tent. Al snel hebben we de nodige aanspraak op het terras omdat iedereen wil weten waar we vandaan komen, hoe we het vinden etc. Vietnamezen spreken duidelijk beter Engels dan hun collega’s in Laos.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'Rondreis Indochina':


Reacties:

Marianne, Een vergelijkbare reis wordt nog steeds door Baobab aangeboden. Kijk bijvoorbeeld op http://www.rondreizen-vergelijken.nl/cambodja.php voor het aanbod van reizen. Ronald


welke reis is dit in 2012 of 2013?en welke organisatie?groetjes


Reisverslag

Op weg naar Singapore (Dag 1)
De tempel van Wat Doi Sut.. (Dag 2)
Tien Bath voor een foto (Dag 3)
Met de boot over de Mekong (Dag 4)
Bezoek aan de bergstammen (Dag 5)
De tempels van Luang Prab.. (Dag 6)
De waterval Kuang Si (Dag 7)
Op weg naar Phonsavan (Dag 8)
De vlucht wordt gecanceld! (Dag 9)
Toch nog naar Vientiane (Dag 10)
Reizen door de bergen (Dag 11)
Van Laos naar Vietnam (Dag 12)
De tunnels van Vinh Moc (Dag 13)
De citadel van Hué (Dag 14)
Het handelsstadje Hoi An (Dag 15)
Dwalen door Hoi An (Dag 16)
Nachttrein naar Ho Chi Mi.. (Dag 17)
Een ware brommer-plaag (Dag 18)
Vast in de tunneldoorgang (Dag 19)
Naar Phnom Penh in Cambod.. (Dag 20)
Diepe indruk bij de Killi.. (Dag 21)
Schoolproject in Siem Reap (Dag 22)
De imposante tempel van A.. (Dag 23)
Zelf langs de Ta Phrom ju.. (Dag 24)
Op de fiets tussen de tem.. (Dag 25)
Weer thuis (Dag 26)


Reisroute
Programma