Reisverslag In de voetsporen van Marco Polo


Ga naar: Home  China  Iran  Kazachstan  Kirgizië  Oezbekistan  Turkije  Turkmenistan  Foto's


China > Het fort van Jiayuguan

Vroeg op. Mijn wekker loopt al om vier uur af. Ik wil vanmiddag de trein in Jiayuguan halen. Ook wil ik nog het Ming fort in Jiayuguan bezoeken. Hiervoor moet ik extra vroeg op pad. Als ik met de bus Dunhuang uit rijd, probeer ik nog wat te slapen. Het was een erg korte nacht. Tegen tien uur ben ik weer wakker. Ik rijd Jiayuguan binnen. Aan de rand van de stad ligt het grote Jiayuguan fort. Het fort is gebouwd in 1372 tijdens de Ming-dynastie. Het fort was verantwoordelijk voor de verdediging van de westelijke kant van het Chinese rijk. Vanaf Jiayuguan begint ook de 3.000 kilometer lange Chinese muur.
Het fort van Jiayuguan
Het fort van Jiayuguan
De muur loopt door tot Beijing. Als ik de eerste poort passeer, moet ik nog een eind lopen om bij de East gate te komen. Via de East gate kom ik op het ommuurde binnenterrein. De grote pagode steekt hoog boven het fort uit. Op het binnenterrein zijn verschillende demonstraties van wachters en boogschutters. Ik dwaal tussen de oude, maar goed gerestaureerde, gebouwen door. Alle gebouwen zijn voorzien van de typische Chinese daken met opkrullende dakpunten. Bij de West gate klim ik op de muur. Ik loop over de verdedigingsmuur. De muur is zo’n tien meter hoog en stevig uitgevoerd. Het is niet voor niets dat dit fort vroeger al de bijnaam ‘het onneembare fort’ had. Als ik terug naar de ingang loop, kom ik uit bij de verkeerde uitgang. Ik verlaat het complex bij het museum. Hier is de parkeerplaats voor personenauto’s. Om weer bij de parkeerplaats voor de bussen te komen, moet ik om het complex lopen. Iets later dan afgesproken kom ik terug bij de bus. Ik blijk niet de enige te zijn die verkeerd gelopen is.
Chinese afbeelding
Chinese afbeelding
Als iedereen weer aanwezig is, rijdt de bus naar het centrum van Jiayuguan voor een lunch. Daarna ga ik naar het station. Ik ben ruim op tijd. Ik neem plaats in de vertrekhal. Als mijn trein arriveert, loop ik het perron op naar het juiste rijtuig. Ook nu is het weer behoorlijk passen en meten om de bagage kwijt te raken in de coupé. Toch is deze coupé de ruimste van alle treinen tot nu toe. Met name het bovenste bed heeft hier meer ruimte. Ik ga op mijn bed liggen voor een kort dutje. Voor de maaltijd ga ik naar de restauratiewagen. Ik bestel een schotel met champignons en vlees. In tegenstellingen tot de eerdere maaltijden in de trein smaakt dit bijzonder lekker. Ik ga op tijd slapen. Het was een lange dag vandaag.


Vorige  Volgende  

Reacties op 'In de voetsporen van Marco Polo':


Reacties:

wij hebben 10 jaar geleden de zijderoute reis gemaakt met Baobab. Genieten was het! Turkmenistan met zijn goude beelden van de president, schitterend Ouzbekistan met onvergetelijk Buchara en Samarkand (een tweede reis waard!), Kirgistan - slapen in yurts, Kazachstan en uiteindelijk west China met o.a. Kashgar, Turpan en Urumchi. Heel mooi gebied, het bereizen meer dan waard!


Nieuw: Je kunt nu ook een reactie achterlaten bij de reisverslagen.


Reisverslag

De vlucht naar Ankara (Dag 1)
Het mausoleum van Atatürk (Dag 2)
Op weg naar Cappadocië (Dag 3)
Ballonvaart over de rotsf.. (Dag 4)
Regen in Kahta (Dag 5)
In dichte mist op Nemrut .. (Dag 6)
Het vrijdaggebed in Sanli.. (Dag 7)
De Koerdische hoofdstad D.. (Dag 8)
De gevolgen van de aardbe.. (Dag 9)
Het eiland Akdamar in het.. (Dag 10)
Het Ishak Pasha Paleis in.. (Dag 11)
De grens over naar Iran (Dag 12)
Te gast in een grotwoning (Dag 13)
De Troon van Salomon (Dag 14)
Koerdisch eten in het park (Dag 15)
Een middagtour door Hamad.. (Dag 16)
Het mausoleum van Fatima .. (Dag 17)
Op het dak van de bazaar .. (Dag 18)
Het rode bergdorp Abyaneh (Dag 19)
Dwalen door Esfahan (Dag 20)
Een windhoos op het plein (Dag 21)
De schrijn van Sayyed Ahm.. (Dag 22)
Lokale ontmoetingen in Sh.. (Dag 23)
De graftombe van Cyrus in.. (Dag 24)
De woestijnstad Yazd (Dag 25)
Helikopters in de woestijn (Dag 26)
De gouden tombe van Imam .. (Dag 27)
Opnieuw naar de Heilige S.. (Dag 28)
Over de grens naar Turkme.. (Dag 29)
Ashgabat: Bijzonder en bi.. (Dag 30)
Lange busrit naar Mary (Dag 31)
De werelderfgoed stad Merv (Dag 32)
Moskeeën en Madrasses in.. (Dag 33)
Op het dak van de madrassa (Dag 34)
Het oude paleis van Timur.. (Dag 35)
Het Registan plein in Sam.. (Dag 36)
Voetbalwedstrijd Oezbekis.. (Dag 37)
Computerstoring aan de gr.. (Dag 38)
Wandelen in Aksu Djabagly.. (Dag 39)
Het Ala-Too Square in Bis.. (Dag 40)
De waterval in Ala Archa .. (Dag 41)
Tamchi aan het Issyk Kul .. (Dag 42)
De oude houten kathedraal.. (Dag 43)
Overnachten in een yurt (Dag 44)
Te paard door de vallei (Dag 45)
Door de bergen naar het S.. (Dag 46)
Regen en sneeuw rond Sol .. (Dag 47)
Karavanserai van Tash Rab.. (Dag 48)
De Torugart pas over Chin.. (Dag 49)
Kashgar, de stad van de O.. (Dag 50)
Koeien en geiten te koop (Dag 51)
Per trein door de Taklama.. (Dag 52)
Death Valley van China (Dag 53)
Ruïnes van Jiaohe en Gao.. (Dag 54)
De zandduinen van Dunhuang (Dag 55)
De Boeddhistische Mogao g.. (Dag 56)
Het fort van Jiayuguan (Dag 57)
Tempel van de acht onster.. (Dag 58)
Het Terracottaleger van X.. (Dag 59)
Fietsen op de muur van Xi.. (Dag 60)
De Verboden Stad (Dag 61)
Regenachtige Temple of He.. (Dag 62)
Op de Chinese muur (Dag 63)
Ontmoeting met de reuze p.. (Dag 64)
Er komt geen bus (Dag 65)


Reisroute
Programma