Reisavonturen Azerbeidzjan

Home > Azerbeidzjan > Van Amsterdam naar Tokyo > Reisverslag dag 28

Azerbeidzjan > Moddervulkanen van Gobustan

Dag 28 - Zaterdag 28 mei 2016

We willen vandaag het gemiste stukje van gisteren inhalen om toch vanavond nog in Baku aan te komen. Hopelijk halen de motorrijders dit vandaag ook. Het ontbijt is vanaf acht uur. Om klokslag acht uur zitten we in de ontbijtzaal. De auto is dan al gepakt. Na het ontbijt rijden we naar Qak. In het begin is de weg nog goed, maar al snel is er niets meer dat aan een vroegere verharde weg herinnert. We rijden van kuil tot kuil. Net voor Qak wordt aan de weg gewerkt. Dit is geen overbodige luxe. Voor ons wel lastig want in plaats van de omleiding rijden we het nieuwe baanvak op. Wegwerkers beginnen direct allemaal te wuiven en te wijzen. Niets is aangegeven. Vanaf Qak is de weg weer prima. Prima voor Azerbeidzjaanse begrippen. Even na tien uur rijden we Sheki binnen. In Sheki staat het zomerpaleis van koning Sheki Khans binnen de muren van het fort. We parkeren onze auto bij het fort en wandelen onder de poort door. Links en rechts roepen dames of we de musea willen bezoeken. Dit doen we niet. Bij het paleis moeten we wachten op de eerstvolgende rondleiding.

Azerbeidzjan - Het oude zomerpaleis van koning Sheki Khans

De rondleiding is volledig in het Azerbeidjaans. Er is geen touw aan vast te knopen. Gelukkig hebben we vooraf de beschrijving in de Lonely Planet gelezen. Hierdoor weten we dat het gebouw in 1797 gebouwd is en het mooiste voorbeeld is van de traditionele Azerbeidzjaanse architectuur. De schoolkinderen die ook in onze groep zitten, vinden onze aanwezigheid wel spannend. Giebelend hebben ze het over ons. In de 18de eeuwse karavanserai, net buiten de muren van het fort, drinken we koffie. Vroeger bood de karavanserai bescherming aan rondtrekkende handelskaravaans op de zijderoute. Tegenwoordig is er een hotel in gevestigd. Dan is het tijd om kilometers te gaan maken. We moeten nog zo'n driehonderd kilometer afleggen vanaf hier. Eerst rijden we oostwaarts. Daarna slaan we af naar het zuiden naar Yevlax. Hier komen we op de M3 snelweg. Een prima vierbaansweg. Vrachtwagen rijden overbeladen met strobalen. De bovenste laag steekt meters uit. Wegwerkers zijn gewoon in de middenberm aan het werk, terwijl het verkeer met 100 voorbij rijdt. En als er al een rijbaan afgezet is, wordt dit niet vooraf aangekondigd. Ook hier blijft het goed oppassen. Wel houdt iedereen zich opvallend aan de maximum snelheid. Overal hangen camera's. Het is alleen niet altijd duidelijk voor ons wat de maximale snelheid precies is.

Azerbeidzjan - Alles kan vervoerd worden op de snelweg in Azerbeidzjan

Gewoon een beetje aanpassen aan de Azerbeidzjanen. Bij een wegrestaurantje stoppen we voor een lunch. Of we Russisch spreken? Eh nee. We wijzen twee bijna leeggegeten schalen aan op een tafel naast ons. De mannen gebaren dat het een goede keuze is. Een man vertaalt met zijn telefoon dat het worstjes, tomaat en ei bevat. Prima. Bij iedere hap lijkt iedereen te kijken of we het lekker vinden. In de namiddag komen we bij de Kaspische zee. Ik realiseer me dat ik nooit eerder de Kaspische zee gezien heb. Ten zuiden van het plaatsje Gobustan liggen moddervulkanen. Het is leuker dan het klinkt, schrijft de Lonely Planet. Op goed gelukt nemen we een afslag enkele kilometers voor Gobustan. Dit blijkt een afslag naar een vliegveldje te zijn. Hier zal het wel niet zijn. Na navraag bij een taxi-chauffeur blijkt het op een berg in de verte te zijn. Als jullie hier het onverharde pad nemen, dan kom je er vanzelf. Zou het echt? Waarschijnlijk is dit niet de locatie die de Lonely Planet beschrijft, maar in Azerbeidzjan zijn meer dan 800 moddervulkanen. We zien wel waar we uitkomen. Het weggetje leidt door een rotsachtige en zanderige verlaten omgeving. Er is niets of niemand te zien. Wanneer we redelijkerwijs niet verder kunnen met Brutus, klimmen we het laatste stukje de berg op. Er is geen moddervulkaan te zien, te horen of te ruiken. Pas als we het laatste bergje opklimmen, staan we aan de rand van een borrelende modderpoel. Wat bijzonder en onverwachts dat het hier toch nog ligt. Een stukje verder liggen meerdere poelen. Met onze handen maken we een geultje in de rand. De vloeibare modder stroomt uit de kom naar beneden. Grappig. Net als we in willen stappen om naar Baku te rijden, gaat de telefoon. Milko heeft problemen met zijn uitlaat en staat in Baku bij een garage. Wij rijden daar ook naar toe. Ali, de eigenaar van de garage, is een aardige vent. Hij helpt met alles. Hij regelt dat de motoren schoon gemaakt worden, dat de banden gewisseld worden, helpt ons aan een hotel en heeft ook informatie over de boot voor morgen. Hij geeft een nummer dat we morgenochtend moeten bellen vanaf tien uur. Daarna kunnen we de tickets kopen in het centrum van Baku. De motorrijders zijn nog wel even bezig bij de garage. Wij rijden naar het hotel.

Aquaduct SafranboluAquaduct SafranboluHet oude aquaduct uit de Byzantijnse tijd
Karavanserai in ShekiKaravanserai in ShekiIn de oude karavanserai in Sheki is tegenwoordig een hotel gevestigd
VladivostokVladivostokHet bronzen standbeeld van een soldaat met een vlag op het centrale plein is verlicht
bergwegbergwegDe bergpas is onverhard en soms moeten we beekjes doorkruizen

Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo

Dag 1 | Nederland > Vertrek uit Amsterdam
Dag 2 | Duitsland > Door Duitsland
Dag 3 | Oostenrijk > Kasteel van Ljubljana
Dag 4 | Kroatië > Plitvice meren in de regen
Dag 5 | Bosnië en Herzegovina > Aan de baai van Kotor
Dag 6 | Montenegro > Over de Albaanse grens
Dag 7 | Albanië > Rijden door Tirana
Dag 8 | Albanië > Ottomaanse huizen van Berat
Dag 9 | Albanië > Van Gjirokaster naar Metsovo
Dag 10 | Griekenland > De kloosters van Meteora
Dag 11 | Griekenland > De grotten van Alistrati
Dag 12 | Griekenland > Het paard van Troje
Dag 13 | Turkije > De Tempel van Athene
Dag 14 | Turkije > Historisch Safranbolu
Dag 15 | Turkije > Voetbalfeest in Amasya
Dag 16 | Turkije > Rijbewijs weer terug
Dag 17 | Turkije > De D915 is ‘Kapali’
Dag 18 | Turkije > Naar Batumi in Georgië
Dag 19 | Georgië > Een typisch Russisch hotel
Dag 20 | Georgië > De bergweg naar Ushguli
Dag 21 | Georgië > Feest in het Imperial Hotel
Dag 22 | Georgië > Van Kusaisi naar Gori
Dag 23 | Georgië > Tsminda Sameba kerk Kasbeki
Dag 24 | Georgië > Het enige hotel lijkt gesloten
Dag 25 | Georgië > De verwarming is kapot
Dag 26 | Georgië > Onafhankelijkheidsdag in Tbilisi
Dag 27 | Georgië > Grens over naar Azerbeidzjan
Dag 28 | Azerbeidzjan > Moddervulkanen van Gobustan
Dag 29 | Azerbeidzjan > Wachten op de boot
Dag 30 | Azerbeidzjan > Zijn we al in Turkmenistan?
Dag 31 | Azerbeidzjan > Vast op de Kaspische Zee
Dag 32 | Azerbeidzjan > Eindelijk Turkmenistan
Dag 33 | Turkmenistan > Toch naar Yangykala
Dag 34 | Turkmenistan > Zwemmen in ondergrondse grot
Dag 35 | Turkmenistan > ‘No Pictures, No Pictures’
Dag 36 | Turkmenistan > De grens is gesloten
Dag 37 | Oezbekistan > Betoverend Khiva
Dag 38 | Oezbekistan > Dwalen door oud Khiva
Dag 39 | Oezbekistan > Door de Kyzylkoem woestijn
Dag 40 | Oezbekistan > Het Samarkend Registan plein
Dag 41 | Oezbekistan > Het paleis van Timur Lenk
Dag 42 | Oezbekistan > Porno Gesmokkeld
Dag 43 | Tadzjikistan > De hoofdstad van Tadzjikistan
Dag 44 | Tadzjikistan > Landverschuivingen
Dag 45 | Tadzjikistan > De uitlaat breekt af
Dag 46 | Tadzjikistan > Baden in een mineraalbad
Dag 47 | Tadzjikistan > De Wakhan valley
Dag 48 | Tadzjikistan > Over de Khargush pass
Dag 49 | Tadzjikistan > We zijn Wilco kwijt
Dag 50 | Tadzjikistan > Over de hoge Ak-Baital pass
Dag 51 | Kirgizië > Weer bijkomen in Osh
Dag 52 | Kirgizië > De Troon van Salamon
Dag 53 | Kirgizië > Mistig op de bergtop
Dag 54 | Kirgizië > Overnachten in een yurt
Dag 55 | Kirgizië > Plov met salade
Dag 56 | Kirgizië > Vodka bij Lake Kolsai
Dag 57 | Kazachstan > Spectaculaire Charyn Canyon
Dag 58 | Kazachstan > De kathedralen van Almaty
Dag 59 | Kazachstan > Naar het Altyn Emel N.P.
Dag 60 | Kazachstan > De Singing Sanddunes
Dag 61 | Kazachstan > Op zoek naar een Gamma
Dag 62 | Kazachstan > We mogen niet betalen
Dag 63 | Kazachstan > Met 133 km/u over de weg
Dag 64 | Kazachstan > Een biertje in Semey
Dag 65 | Kazachstan > Rondwandeling door Semey
Dag 66 | Kazachstan > Welcome, welcome in Russia
Dag 67 | Rusland > Het accu lampje gaat branden
Dag 68 | Rusland > Iedereen lijkt dronken
Dag 69 | Rusland > Desolaat Kosh Agach
Dag 70 | Rusland > Wachten voor de grens
Dag 71 | Mongolië > Prachtige valleien en meren
Dag 72 | Mongolië > De weg wordt geasfalteerd
Dag 73 | Mongolië > Traditioneel worstelen
Dag 74 | Mongolië > Van Bayanghongor naar Arvaikheer
Dag 75 | Mongolië > Glibberen over het modderpad
Dag 76 | Mongolië > Het Erdene Zuu monastery
Dag 77 | Mongolië > Binnenrijden Ulaanbaatar
Dag 78 | Mongolië > Dwalen door Ulaanbaatar
Dag 79 | Mongolië > De voorvering is gebroken
Dag 80 | Mongolië > Het Genghis Khan ruiterbeeld
Dag 81 | Mongolië > Aanrijding met een arend
Dag 82 | Mongolië > Feest in Choibalsan
Dag 83 | Mongolië > Geweigerd in het restaurant
Dag 84 | Rusland > Water over de motorkap
Dag 85 | Rusland > De Trans Siberian highway
Dag 86 | Rusland > Hebben we een lekke band?
Dag 87 | Rusland > Belaagd door vliegen
Dag 88 | Rusland > De grensstad Blagovesnchensk
Dag 89 | Rusland > Joodse Oblast Birobidzhan
Dag 90 | Rusland > We komen iedereen weer tegen
Dag 91 | Rusland > Varen over de Amur rivier
Dag 92 | Rusland > Op zoek naar een hotel
Dag 93 | Rusland > Binnen rijden Vladivostok
Dag 94 | Rusland > Afscheid van de auto
Dag 95 | Rusland > Op weg naar Japan
Dag 96 | Zuid Korea > Zes uur in Zuid Korea
Dag 97 | Japan > Papiertje, formuliertje en stempeltje
Dag 98 | Japan > De Hiroshima herdenking
Dag 99 | Japan > Koelvloeistof lekkage
Dag 100 | Japan > TOKYO

Ben jij een wereldreiziger?