Reisavonturen Japan

Home > Japan > Van Amsterdam naar Tokyo > Reisverslag dag 97

Japan > Papiertje, formuliertje en stempeltje

Dag 97 - Vrijdag 5 augustus 2016

Mijn kamergenoten zijn al vroeg wakker. Rond zes uur is er al volop bedrijvigheid. Ik draai me nog een keertje om. Ik word weer wakker van de intercom dat het ontbijt geserveerd wordt. Een Koreaanse moeder met zoon vraagt of ik koffie wil. Uit een zakje laat ze zien. Op mijn bevestiging snelt de jongen weg om water te halen. Hoewel het cold coffee is, smaakt het lekker. Ik pak mijn bagage en neem afscheid van iedereen. In de bar verzamelen we voor de uitleg over onze voertuigen. De uitleg beperkt zich tot het verzamelen van alle toeristen met een eigen voertuig. Zo kunnen wij als eerste het schip af geleid worden. Hierdoor zijn we snel bij de douane en bagagecontrole. De controle gebeurt allemaal handmatig. Des te beter dat er geen rij voor ons staat. Voorbij de douane ontmoeten we Tatjana. Zij helpt ons met de formaliteiten aan Japanse zijde. Ze bereidt ons voor op een forse procedurele dag. Nadat we een seintje gekregen hebben van de douane kunnen we de ferry op om ons voertuig te halen. We rijden de auto en de motoren naar een apart terrein. Na enige tijd komt de douane om de voertuigen te controleren. Nauwkeurig wordt het chassisnummer gecontroleerd met het Carnet de Passage. De bagagecontrole daarna stelt niet zoveel voor. De douanier vindt dat we de wagen ordelijk ingericht hebben. Hij heeft nog nooit zo'n indeling gezien, zegt hij. Lachend vraagt hij of we bij de boyscouts gezeten hebben vroeger? De volgende stap in het proces is lastiger. We moeten het originele Carnet de Passage laten zien bij de Japanse Automobile Federation (JAF), de Japanse ANWB.

Japan - De weerspiegeling in een tankauto op de Japanse snelweg

Zonder hun goedkeuring mogen we de weg niet op. Alleen zit de JAF niet in Sakaiminato. We moeten met een taxi naar het 25 kilometer verder gelegen Matsue. De taximeter loopt snel op tijdens de rit. Als we voor het gebouw van JAF staan, staat de teller al op ruim 70 euro. Gelukkig loopt de meter niet door tijdens het wachten. Bij het kantoor van de JAF worden de Carnets gecontroleerd en geregistreerd. Samen met een nieuw formuliertje rijden we met de taxi weer terug. Het is inmiddels één uur. Tatjana is aan het lunchen. Haar baas kan ons verder helpen. Hij rijdt ons naar de douane. De douane zit gelukkig wel in Sakaiminato. Hier stempelen ze onze Carnets en stempelen ook de brief van JAF. Nu pas is deze geldig. Terug in het havengebouw, blijkt één Carnet niet volledig ingevuld te zijn. Tatjana belt met de douane. De douanier komt naar het havengebouw gesneld om zijn fout te herstellen. Helaas, we kunnen nog niet weg. We moeten nog wachten op de bevestiging van Customs (douane) dat alles ook in de computer geregistreerd staat. Om precies drie uur klinkt het sein. We mogen de weg op in Japan. Snel gaan we op pad. Het is goed opletten, want in Japan rijdt men aan de linkerzijde. De weg loopt door talrijke dorpjes. De maximale snelheid is bijna overal vijftig. Tatjana heeft vanmorgen nog gewaarschuwd dat voor het overtreden van de maximale snelheid forse boetes gelden. We passen ons aan aan het overige verkeer. Inhalen is praktisch nergens toegestaan. Het links rijden geeft niet zoveel problemen. De weg is goed en de belijning spreekt voor zich. De talrijke verkeerslichten zijn minder duidelijk. Als er meerdere rijstroken zijn en één van de rijstroken heeft rood, dan staat het centrale licht op rood. Er onder worden de richtingen aangegeven die wel groen hebben. Bij ons heeft afslaand verkeer een eigen verkeerslicht. Je moet het even door hebben, maar het went snel. Doordat ons stuur aan de andere zijde zit, is een praatje bij een verkeerslicht snel gemaakt. In het Japans wel te verstaan. Wat ze vragen weten we niet, maar het antwoord 'Orlanda' (Nederland) begrijp iedereen. Er volgt een lange oooh van bewondering. We overnachten zo'n vijfentwintig kilometer voor Hiroshima. In Hiroshima is morgenochtend de herdenking dat 71 jaar geleden daar de eerste atoombom viel. We willen proberen bij de ceremonie te zijn. Alle hotels in Hiroshima zijn echter vol of onbetaalbaar. Het hotel dat we gevonden hebben is een adult-only hotel. Wanneer we Hotel Quel binnen lopen, begrijpen we direct waarom. Bij de receptie kunnen sex dvd's gehuurd worden en de kamer is geheel op een romantische avond ingericht. We bestellen iets te eten van de menukaart en eten het op de kamer. Het was een lange dag en morgenochtend gaan we heel vroeg rijden.

bergwegbergwegDe bergpas is onverhard en soms moeten we beekjes doorkruizen
Strand Zuid KoreaStrand Zuid KoreaHet heldere water langs de kust met Zuid Korea
Chuam BeachChuam BeachHet is druk op het strand van Zuid Korea
Candlestick rockCandlestick rockDe Chotdaebawi rock vormt dagelijks de achtergrond op de Koreaanse televisie

Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo

Dag 1 | Nederland > Vertrek uit Amsterdam
Dag 2 | Duitsland > Door Duitsland
Dag 3 | Oostenrijk > Kasteel van Ljubljana
Dag 4 | Kroatië > Plitvice meren in de regen
Dag 5 | Bosnië en Herzegovina > Aan de baai van Kotor
Dag 6 | Montenegro > Over de Albaanse grens
Dag 7 | Albanië > Rijden door Tirana
Dag 8 | Albanië > Ottomaanse huizen van Berat
Dag 9 | Albanië > Van Gjirokaster naar Metsovo
Dag 10 | Griekenland > De kloosters van Meteora
Dag 11 | Griekenland > De grotten van Alistrati
Dag 12 | Griekenland > Het paard van Troje
Dag 13 | Turkije > De Tempel van Athene
Dag 14 | Turkije > Historisch Safranbolu
Dag 15 | Turkije > Voetbalfeest in Amasya
Dag 16 | Turkije > Rijbewijs weer terug
Dag 17 | Turkije > De D915 is ‘Kapali’
Dag 18 | Turkije > Naar Batumi in Georgië
Dag 19 | Georgië > Een typisch Russisch hotel
Dag 20 | Georgië > De bergweg naar Ushguli
Dag 21 | Georgië > Feest in het Imperial Hotel
Dag 22 | Georgië > Van Kusaisi naar Gori
Dag 23 | Georgië > Tsminda Sameba kerk Kasbeki
Dag 24 | Georgië > Het enige hotel lijkt gesloten
Dag 25 | Georgië > De verwarming is kapot
Dag 26 | Georgië > Onafhankelijkheidsdag in Tbilisi
Dag 27 | Georgië > Grens over naar Azerbeidzjan
Dag 28 | Azerbeidzjan > Moddervulkanen van Gobustan
Dag 29 | Azerbeidzjan > Wachten op de boot
Dag 30 | Azerbeidzjan > Zijn we al in Turkmenistan?
Dag 31 | Azerbeidzjan > Vast op de Kaspische Zee
Dag 32 | Azerbeidzjan > Eindelijk Turkmenistan
Dag 33 | Turkmenistan > Toch naar Yangykala
Dag 34 | Turkmenistan > Zwemmen in ondergrondse grot
Dag 35 | Turkmenistan > ‘No Pictures, No Pictures’
Dag 36 | Turkmenistan > De grens is gesloten
Dag 37 | Oezbekistan > Betoverend Khiva
Dag 38 | Oezbekistan > Dwalen door oud Khiva
Dag 39 | Oezbekistan > Door de Kyzylkoem woestijn
Dag 40 | Oezbekistan > Het Samarkend Registan plein
Dag 41 | Oezbekistan > Het paleis van Timur Lenk
Dag 42 | Oezbekistan > Porno Gesmokkeld
Dag 43 | Tadzjikistan > De hoofdstad van Tadzjikistan
Dag 44 | Tadzjikistan > Landverschuivingen
Dag 45 | Tadzjikistan > De uitlaat breekt af
Dag 46 | Tadzjikistan > Baden in een mineraalbad
Dag 47 | Tadzjikistan > De Wakhan valley
Dag 48 | Tadzjikistan > Over de Khargush pass
Dag 49 | Tadzjikistan > We zijn Wilco kwijt
Dag 50 | Tadzjikistan > Over de hoge Ak-Baital pass
Dag 51 | Kirgizië > Weer bijkomen in Osh
Dag 52 | Kirgizië > De Troon van Salamon
Dag 53 | Kirgizië > Mistig op de bergtop
Dag 54 | Kirgizië > Overnachten in een yurt
Dag 55 | Kirgizië > Plov met salade
Dag 56 | Kirgizië > Vodka bij Lake Kolsai
Dag 57 | Kazachstan > Spectaculaire Charyn Canyon
Dag 58 | Kazachstan > De kathedralen van Almaty
Dag 59 | Kazachstan > Naar het Altyn Emel N.P.
Dag 60 | Kazachstan > De Singing Sanddunes
Dag 61 | Kazachstan > Op zoek naar een Gamma
Dag 62 | Kazachstan > We mogen niet betalen
Dag 63 | Kazachstan > Met 133 km/u over de weg
Dag 64 | Kazachstan > Een biertje in Semey
Dag 65 | Kazachstan > Rondwandeling door Semey
Dag 66 | Kazachstan > Welcome, welcome in Russia
Dag 67 | Rusland > Het accu lampje gaat branden
Dag 68 | Rusland > Iedereen lijkt dronken
Dag 69 | Rusland > Desolaat Kosh Agach
Dag 70 | Rusland > Wachten voor de grens
Dag 71 | Mongolië > Prachtige valleien en meren
Dag 72 | Mongolië > De weg wordt geasfalteerd
Dag 73 | Mongolië > Traditioneel worstelen
Dag 74 | Mongolië > Van Bayanghongor naar Arvaikheer
Dag 75 | Mongolië > Glibberen over het modderpad
Dag 76 | Mongolië > Het Erdene Zuu monastery
Dag 77 | Mongolië > Binnenrijden Ulaanbaatar
Dag 78 | Mongolië > Dwalen door Ulaanbaatar
Dag 79 | Mongolië > De voorvering is gebroken
Dag 80 | Mongolië > Het Genghis Khan ruiterbeeld
Dag 81 | Mongolië > Aanrijding met een arend
Dag 82 | Mongolië > Feest in Choibalsan
Dag 83 | Mongolië > Geweigerd in het restaurant
Dag 84 | Rusland > Water over de motorkap
Dag 85 | Rusland > De Trans Siberian highway
Dag 86 | Rusland > Hebben we een lekke band?
Dag 87 | Rusland > Belaagd door vliegen
Dag 88 | Rusland > De grensstad Blagovesnchensk
Dag 89 | Rusland > Joodse Oblast Birobidzhan
Dag 90 | Rusland > We komen iedereen weer tegen
Dag 91 | Rusland > Varen over de Amur rivier
Dag 92 | Rusland > Op zoek naar een hotel
Dag 93 | Rusland > Binnen rijden Vladivostok
Dag 94 | Rusland > Afscheid van de auto
Dag 95 | Rusland > Op weg naar Japan
Dag 96 | Zuid Korea > Zes uur in Zuid Korea
Dag 97 | Japan > Papiertje, formuliertje en stempeltje
Dag 98 | Japan > De Hiroshima herdenking
Dag 99 | Japan > Koelvloeistof lekkage
Dag 100 | Japan > TOKYO

Ben jij een wereldreiziger?