Reisavonturen Nederland

Reisverslag Weekendje Deventer

28-30 mei 2021 (3 dagen)

Nederland > Historisch Deventer

Dag 2 - Zaterdag 29 mei 2021

Ik heb vannacht prima geslapen. We slapen op de begane grond aan de straatkant. Toch heb ik nauwelijks last gehad van de herrie op straat van luidruchtige jongeren. Rond half acht haalt een vuilniswagen het vuilnis op. Ik ben dan al wakker. Bij het ontbijtbuffet nemen we aandachtig de corona regels van het hotel in ons op. We mogen gewoon bij het buffet pakken wat we willen en daarna kunnen we op het buitenterras of op de kamer het ontbijt nuttigen. Binnen ontbijten is niet toegestaan. Een lastige keuze. De kamer heeft alleen een bureautje, het buitenterras is nog fris. We kiezen voor de laatste optie. Vanaf het terras op de binnenplaats hebben we zicht op de buitenkant van het historisch gebouw. Misschien nog wel mooier dan van binnen. Na het ontbijt gaan we de stad ontdekken aan de hand van een stadswandeling met uitgebreide uitleg over de bezienswaardigheden. Ook ons hotel komt voor in de beschrijving. Hier pakken we de route op. Vlak naast het hotel ligt de voormalige beroemde bakkerij van de Joodse familie de Leeuw. Tijdens de oorlog zaten zij hier ondergedoken, maar werden verraden. Tegenwoordig is in het pand het stadslogement gevestigd. Een bijzondere plek om te kunnen overnachten. Om de hoek staat de ruïne van de Kapel van de Lamme van Diezehuis. De oorsprong van de kapel dateert uit de veertiende eeuw. Het Jordenshof was in de zeventiende eeuw een plek waar alleenstaande vrouwen konden wonen. Het hofje is vandaag vanwege het corona risico gesloten. We steken door naar het station van Deventer. Het station verscheen in 1864 aan de rand van de toenmalige stad. Het stationsgebouw moest destijds van hout gebouwd worden, zodat het bij een eventuele oorlogsdreiging snel afgebroken kon worden. Het huidige bakstenen gebouw dateert van 1914. Het onregelmatige ontwerp moest de uitstraling van een dorps karakter hebben. In de wijk achter het station ligt de voormalige begraafplaats.

Nederland - Oude graven op de Joodse begraafplaats aan de rand van het centrum

Het blijkt de week van de begraafplaats te zijn. Enkele vrijwilligers vertellen dat de begraafplaats in 1831 in gebruik is genomen. In opdracht van de eerste koning van Nederland, Willem I moesten de doden buiten de stad begraven worden. Halverwege de vorige eeuw besloot men de begraafplaats te sluiten. De uitbreidende stad kreeg prioriteit. De begraafplaats, met veel graven uit de eind negentiende en begin twintigste eeuw, bleef achter. We wandelen over de flink overwoekerende begraafplaats. De meeste grafstenen zijn meer dan honderd jaar oud. Over de muur kijken we naar de naastgelegen Joodse begraafplaats. Op zaterdag is deze begraafplaats gesloten vanwege de Sabbat. Via het voormalige vakbondsgebouw “Help U Zelven”, tegenwoordig een uitvaartcentrum, komen we terug bij het station. Voor het station liep vroeger de stadsmuur. Door de uitbreiding van de stad zijn de muren afgebroken en de grachten gedempt. We steken de straat over en wandelen het oude centrum in. We passeren verschillende historische panden. Veel huizen zijn gebouwd in de zestiende en zeventiende eeuw in Jugendstil stijl. Dit illustreerde de rijkdom van de stad in de Hanzetijd. Rijke kooplieden lieten prachtige huizen bouwen. We passeren het antiekwinkeltje D'Olde Bakkerieje. De bejaarde eigenaar zit buiten. Enige jaren terug verwierf hij bekendheid op televisie door de uitspraak “mand”. Een verslaggever vroeg hem korter en bondiger te zijn. Het winkeltje is een verzamelplaats van antiek en oude spullen. Overal ligt iets. Het is nauwelijks mogelijk tussen de spullen door te lopen. Verderop in de Walstraat ligt een oude stadsboerderij. Vroeger konden de boerderijen binnen de stadsmuren de inwoners voorzien van voedsel tijdens een beleg.

Nederland - Het knusse antiekwinkeltje D'Olde Bakkerieje

Tot de jaren tachtig van de vorige eeuw liepen nog jaarlijks de koeien over de Brink naar de uiterwaarden van de IJssel. De Brink vormt het hart van Deventer. Vandaag, op zaterdag, is het markt. De kraampjes trekken veel bezoekers. Een steward spreekt ons aan. Vanwege de drukke geldt een eenrichtingsroute rond de kraampjes. Dit hadden wij niet opgemerkt en we lopen tegen de looprichting in. Via de andere zijde van de markt vervolgen we onze route. Door het mooie weer is het druk op de terrassen. We besluiten alvast te reserveren voor vanavond. Het zou jammer zijn als we nergens kunnen eten. Via de Waag komen we bij de Munttoren. Hier werd vroeger, in samenwerking met de Hanzesteden Kampen en Zwolle, een eigen munt geslagen. Het gebouw was begin vorige eeuw in slechte staat. Gelukkig heeft men het karakteristieke pand kunnen restaureren. Een nabijgelegen pakhuis in de Rijkmanstraat is ook bewaard gebleven. Het huis staat wat eenzaam. Omliggende gebouwen zijn tijdens een bombardement in de oorlog verloren gegaan. We komen bij de Bergkerk in het Bergkwartier. De kerk staat op een rivierduin en ligt vijftien meter hoger dan de Brink. De kerk dateert uit 1206. Volgens een legende zouden de torens bewust met ongelijke lengte gebouwd zijn, maar dit is gebaseerd op gezichtsbedrog. Beide torens zijn exact even hoog. Rond de kerk staan veel oude panden met fraaie gevels. We wandelen langs de stadsmuur en steken de drukke Emmastraat over. We komen in de wijk met de oude fabrieken.

Nederland - In de oude fabrieken zijn appartementen gemaakt

Veel van deze fabrieksgebouwen zijn bewaard gebleven. Tegenwoordig doen ze dienst als appartementen. De oude sfeer van begin vorige eeuw is bewaard gebleven. We passeren de maalderij, de olieslagerij en lijnmeelfabriek. De Senzora fabriek is nog altijd in gebruik. Bij de Wilhelminabrug gaan we weer onder de Emmastraat door en keren terug naar het centrum. Eigenlijk staat in iedere straat wel een bijzonder historisch pand. We passeren veel huizen uit de zeventiende eeuw die onze beschrijving niet eens gehaald hebben. Bij de Grote Poot ligt een gezellig plein met terrassen. Op het plein prijkt de “Hereniging”, het gebouw van de sociëteit. Op de naastgelegen Botermarkt werd vroeger handelgedreven onder een houten overkapping. Momenteel wordt de overkapping gerenoveerd. De Proosdij, tegenover de Botermarkt, is het oudste stenen huis van Nederland. We hebben al veel van de stad Deventer gezien. We hebben wat moeite om de juiste weg naar het Buiskensklooster te vinden. Een man aan wie we het vragen lijkt nog nooit van het klooster gehoord te hebben. Zij vrouw komt aangelopen en wijst de weg. De tuin achter het klooster is prachtig aangelegd en keurig onderhouden. Een oase van rust midden in de stad. Hier sluiten we onze rondwandeling af door Deventer. In de namiddag keren we terug naar de Brink. Op één van de terrasjes treffen we vrienden van Nicolette. Gezamenlijk borrelen we terwijl de marktkooplui hun kraampjes opruimen. Straatvegers maken het plein weer schoon. Om half zeven verkassen we naar een terras verderop. Hier hebben we gereserveerd om te eten. De reservering was zeker nodig. Alle tafeltjes zijn bezet. Terug in de hotelkamer kijken we terug op een heerlijke dag.

AntiekwinkeltjeEr is nauwelijks ruimte in het kleine winkeltje
VakbondsgebouwHet voormalige vakbondsgebouw Help U Zelven is tegenwoordig een uitvaartcentrum
Oude sfeerDe oude fabriekspanden zijn bewaard gebleven