Reisavonturen Argentinië

Home > Argentinië > Rondreis Patagonië > Reisverslag dag 16

Reisverslag Rondreis Patagonië

12 nov 2008 - 8 dec 2008 (27 dagen)

Argentinië > Met vertraging naar El Chaltén

Dag 16 - Donderdag 27 november 2008

We rijden met de bus weg bij het hotel. Als we net twee straten weg zijn, stopt de chauffeur. Hij staat op en kijkt bedenkelijk de bus in. 'Hay una problema' zegt hij. De stuurinrichting werkt niet goed en met deze bus kunnen we niet verder. Er moet een nieuwe bus geregeld worden. Ondertussen wandelen wij wat door El Calafate en als je maar lang genoeg wacht, gaat om negen uur ook gewoon de supermarkt open om water in te slaan. Anderhalf uur later vertrekken we met een uiterst luxe touringcar opnieuw naar El Chaltén. We hebben in deze bus alle ruimte en de luxe stoelen zitten perfect. Het eerste gedeelte van de route is verhard, maar al snel rijdt de bus over de onverharde weg. Ook moet de bus regelmatig een pad langs de weg volgen als omleiding, omdat met bezig is de route te asfalteren. Bij het historische plekje El Leone houden we een korte stop. In dit wegrestaurantje in het midden van niets, hebben drie bankrovers in 1905 enkele weken overnacht.

Argentinië - Het uitgestrekte kale landschap is kenmerkend voor Patagonië

Onder hen was de Sundance Kid. Als we verder rijden, volgen we een lange rechte weg naar het national parc Los Glaciares. Aan het einde van de weg zien we de bergketen al liggen. Alleen zijn de twee hoogste bergtoppen, de Fitz Roy en de Cerro Torre, nog in de wolken. Wel zien we de gletsjer Viedma aan het gelijknamige meer Viedma. Even later arriveren we bij de ingang van het park. In het bezoekerscentrum geeft een ranger uitleg over het park. Hij legt uit dat El Chaltén pas dertig jaar bestaan. Argentinië heeft destijds toestemming gegeven om het dorpje aan te leggen om te voorkomen dat Chili het gehele natuurgebied claimt. Ook vertelt hij dat het park gerund wordt door vrijwilligers en dat de toegang gratis is. Hij benadrukt ons dan ook om het park netjes te gebruiken en zeker geen afval achter te laten. 's Middags wandelen we vanuit het hotel voor een korte wandeling. Rodrigo en Gustamo begeleiden ons. Beide jongens wonen al jaren in El Chaltén. Het is jammer dat ze slecht Engels spreken. Wij zijn ook wel een beetje verwend met Pedro de afgelopen dagen. Net buiten El Chaltén klimmen we omhoog de bergen in. We lopen naar het uitkijkpunt Las Águilas. Een uitzichtpunt over het Lago Viedma. Ook is dit een punt waar veel condors voorkomen. Alleen komen we er vandaag maar ééntje tegen. Op de terugweg stoppen we in de Microbrewery El Chaltén. Hier wordt zelf bier gebrouwen. Na twee rondes blijkt het bier op te zijn voor een derde ronde. 's Avonds eten we lomo in de hoofdstraat.

RonaldHalverwege de Villarica vulkaan
Peninsula ValdézHet natuurgebied Peninsula Valdéz staat op de Unesco werelderfgoedlijst
Laguna TorreDe Glaciers Grande stroomt langzaam in de Laguna Torre. Op de achtergrond is de Cerro Torre in de wolken verdwenen
UshuaiaDe weerspiegeling van Ushuaia in het Beagle Kanaal

Reisverslag Rondreis Patagonië

Ben jij een wereldreiziger?