Reisavonturen Bolivia

Reisverslag In het spoor van de Inca's

Juni 2004 (28 dagen)

Bolivia > Vliegen naar La Paz

Dag 14 - Maandag 21 juni 2004

Bolivia - De Kathedraal van La Paz met op de achtergrond de Illimani vulkaan (6.438 m.)

Het is tijd om Sucre weer te verlaten. We vertrekken richting La Paz. Om negen uur staat de bus voor de deur van het hotel. Onze gids van de wandeling is ook speciaal gekomen om afscheid van ons te nemen. Zij rijdt mee naar het vliegveld. Om half tien kunnen we inchecken bij de balie. Helaas begeeft de weegschaal het onder het gewicht van de bagage (of misschien wel meer door de manier waarop wij de tassen op de weegschaal zetten?) De meneer moet de weegschaal repareren en opnieuw ijken. Het ijken doet hij op basis van zijn eigen gewicht. Om 10:40 vertrekt het vliegtuig richting La Paz. Onderweg krijgen we yoghurt en muesli. Ook hebben we een prachtig uitzicht over de besneeuwde toppen van de Andes. Na een vlucht van 50 minuten landt het vliegtuig in La Paz. De bagage wordt opgeladen op twee minibusjes en door het erg drukke verkeer van de stad en via de tolweg worden we naar ons hotel gebracht. Ons hotel ligt in het centrum van de stad. La Paz is gelegen in een kom, met de arme wijk El Alto en het vliegveld op zo'n 4.100 meter. Het centrum van de stad ligt rond de 3.600 meter en de rijke wijken liggen onderaan rond 3.200 meter. Hiermee is La Paz de enige stad ter wereld waar de rijke bevolking laag woont en de arme bevolking hoog. In de kamer constateerde we dat de kamer nog niet schoongemaakt is. De schoonmaker komt er net aan. Na de uitleg van Kristina over La Paz kunnen we wel onze kamer op. 's Middags lopen we La Paz in via de heksenmarkt. In een van de standjes koop ik een wandkleed voor thuis aan de muur. Via het centrum komen we bij hotel Presidente, een vijf sterren hotel midden in de stad. Op de hoogste verdieping bestellen we een soepje als lunch. We genieten van het uitzicht. De ober laat ons ook de bar zien op de zestiende verdieping. Eigenlijk is de bar op dit tijdstip gesloten. Vanaf hier hebben we een nog mooier uitzicht over deze wereldstad. Weer beneden volgen we onze weg naar het centrale plein voor het paleis en de kathedraal.

Bolivia - Een overzicht van La Paz

Vervolgens gaan we via het postkantoor en de San Fanciscokerk naar de markt achter ons hotel. Op deze markt wordt veel nagemaakte merkkleding verkocht. Het straatje loopt fors omhoog. Bovenaan gekomen lopen we via de normale straten terug naar het hotel. Om zes uur krijgen we in ons hotel een briefing van onze gids voor de Takesitrail Op aanraden van Kristina, en die heeft ons al meer goede adresjes gegeven, hebben we gegeten in ons hotel. We hebben heerlijk gegeten en rond half elf willen we naar onze kamer. Onze sleutel blijkt zoek bij de receptie. Met een loper wordt de kamer geopend.

TakesitrailHet beginpunt op 4.200 m. van de Takesitrail
De mijnwerkersEen groepsfoto voor ons bezoek aan de mijnen
GrensDe grens tussen Chili en Bolivia op ruim 4.000 meter hoogte
TakesitrailHet eindpunt van de tocht op 2.000 meter.