Reisavonturen Duitsland

Home > Duitsland

12 reisavonturen Duitsland

20 - 22 oktober 2023 (3 dagen)

Berlijn, de bruisende hoofdstad van Duitsland. De stad ademt geschiedenis met iconische bezienswaardigheden zoals de Berlijnse Muur, de Brandenburger Tor en Checkpoint Charlie. Cultuurliefhebbers zullen genieten van wereldklasse musea zoals het Pergamonmuseum en de Alte Nationalgalerie. Berlijn staat bekend om zijn diverse en levendige kunst- en muziekscène, van street art in Kreuzberg tot elektronische muziek in clubs zoals Berghain. De stad is een smeltkroes van culturen en biedt een gevarieerde keuken en levendige markten zoals de Hackescher Markt.

Plein MonschauHet plein in het kleine centrum van Monschau
SchaatsenSchaatsen
Berlin HauptbahnhofHet centrale station van Berlijn

24 juni - 13 juli 2022 (20 dagen)

Op het Marktplein domineert de St. Martins Dom kathedraal het straatbeeld. Vanaf het Marktplein is de enorme omvang van deze kerk goed te zien. Van binnen valt de basiliek ons wat tegen. De Romeinse bouwstijl van de kerk uit 975, maakt de kerk donker en somber. In de elfde eeuw is de kerk tweemaal door brand verwoest en weer gerestaureerd. We lopen door de naastgelegen kloostergang. Het museum in het klooster slaan we over. Het museum is nog maar vijftien minuten open.

25 februari - 5 maart 2022 (9 dagen)

Dinkelsbühl is een historisch stadje op de Romantische Strasse. Het plaatsje is net als het meer bekende Rothenburg ob der Tauber geheel ommuurd. Het is nog geen negen uur als ik het bijna lege parkeerterrein op rijd. Ik ga de stad binnen via de oude toegangspoort. Ik volg de stadswandeling door de stad. Ik loop om de Münster St. Georg kerk en volg de stadsmuur naar de Rothenburger Tor. Via het Musikpavillon kom ik weer binnen de stadsmuren. Ik passeer de Kornhaus Jugendherberge en de Segringer Tor. Aan de zuidzijde beklim ik een trap aan de stadsmuur. In tegenstelling tot Rothenburg, kun je hier niet heel ver over de muren lopen. Ik daal via dezelfde trap weer af. Na anderhalf uur ben ik weer terug op het parkeerterrein.

15 - 30 augustus 2020 (16 dagen)

De Bed and Breakfast ligt pal in het centrum van Monschau. Overal staan de typische vakwerkhuizen. Het voelt of de tijd hier heeft stilgestaan. We dwalen door de straatjes. Heel groot is het oude centrum van Monschau niet, maar iedere straat is leuk. Via de smalle straatjes en trappetjes komen we bij de Haller ruine. Restanten van oude verdedigingswerken. Vooral het uitzicht hiervandaan is mooi. Op de andere heuvel staat de burcht, waar de Graven van Jülichin in de 13de eeuw een vesting lieten bouwen. Sinds begin vorige eeuw bevindt zich een jeugdherberg in de vesting. Op het terras aan het water laten we de sfeer van Monschau op ons inwerken onder het genot van een drankje. In de namiddag bezoeken we das Rote Hause. In dit karakteristieke en prominent in het centrum aanwezig rode pand, leefde de familie Scheibler. Zij startten met de productie en verkoop van linnen in Monschau. In navolging van de Scheiblers, vestigde zich meer producten in Monschau.

31 juli - 5 augustus 2020 (6 dagen)

Langs de oever van de Spree net naast de Oberbaumbrücke staat nog een stuk van de originele Berlijnse muur. Ooit scheidde een 46 kilometer lange muur de twee delen van de stad. Hier op de East side Gallery staat nog 1.300 meter van deze betonnen afscheiding. 128 kunstenaars hebben de muur verfraaid. De ‘kus tussen Honecker en Brezjnev’ is hiervan het bekendste kunstwerk. We wandelen langs de Berlijnse muur. Waar de muur op houdt, maar vroeger de bocht om ging, slaan wij ook af. Bij de St.-Thomas-Kirche liep de scheiding pal langs de kerk. In een fototentoonstelling in de kerk is te zien hoe de muur, de wachtershuisjes en de strook niemandsland, de beide stadshelften scheidde. Ruim honderd mensen zijn alleen al hier omgekomen bij vluchtpogingen van oost naar west.

8 juni - 7 juli 2018 (30 dagen)

We slaan af naar het plaatsje Hohenschwangau. In dit plaatsje ligt het Neuschwanstein kasteel. Dit kasteel is in 1869 gebouwd in opdracht van koning Lodewijk II van Beieren. Het kasteel, gelegen op een rotspunt, is een opvallende verschijning. Zes weken voor de oplevering van het kasteel in 1886 stierf Lodewijk. Het kasteel heeft daarna altijd dienst gedaan als museum. Al meer dan 60 miljoen mensen hebben het sindsdien bezocht. In het dorp parkeren we de auto. Als we uitstappen zien we het kasteel al in de bergen liggen. Vanaf het ticketoffice is het nog een flinke klim omhoog. Wij besluiten niet direct naar het kasteel te gaan. Onze rondleiding begint pas om twaalf uur en we zijn ruim op tijd. We volgen de bordjes naar de Marienbrucke. Het snel klimmend pad brengt ons hoger en hoger. Na dertig minuten gewandeld te hebben, bereiken we de brug. Hiervandaan hebben we een prachtig uitzicht op het Neuschwanstein kasteel en het achterliggende landschap.

1 juli 2017 -26 juli 2017 (26 dagen)

Omdat het gisteravond regende hebben we de Holländische Viertel wijk niet bezocht. We rijden er met de auto naar toe. Dit valt nog niet mee. Een doorgaande weg is opgebroken. Als we naar links gaan blijft de navigatie ons terugsturen naar de afgesloten straat. Dit schiet niet op. Pas als we de andere kant op rijden is er al snel een nieuwe route gevonden. De Holländische Viertel bestaat uit 134 woningen met rode bakstenen. De wijk is de grootste verzameling woningen gebouwd in Hollandse stijl buiten Nederland. Na dit bezoek rijden we Postdam uit terug naar de snelweg. We passeren Berlijn ten zuiden en rijden verder oostwaarts. Net voor de grens stoppen we om te tanken. Het cafetaria ziet er niet leuk uit voor ons ontbijt. We selecteren een bakkertje uit de lijst via ons navigatiesysteem. Zo komen we in het plaatsje Mullrose uit. We bestellen twee broodjes en koffie in het kleine winkeltje. Ondertussen trekt onze auto op het centrale dorpsplein de nodige aandacht.

1 mei 2016 - 8 augustus 2016 (100 dagen)

Na ongeveer twee uurtjes rijden passeren we de eerste grens van deze reis. We rijden verder richting het Ruhrgebied. Bij Oberhausen gaat het even fout. We nemen net een afslag eerder dan de navigatie aan geeft. De navigatie corrigeert snel de route, maar hierdoor zitten we, zo blijkt later, op een andere route naar Keulen dan de oorspronkelijke. Dit betekent ook een andere route dan de motorrijders. Na een korte lunch in een wegrestaurant, rijden we door naar Würzburg. De eerste overnachtingplaats. Bij het hotel aangekomen, blijken we de eerste te zijn. Het is half vijf. We hebben vandaag 531 kilometer op de teller staan. Met een correctie van 5% omdat wij met oversized banden rijden, hebben we ongeveer 560 km gereden. Voor het hotel ontmoeten we een andere motorrijder. Zijn jullie de vrienden van Wilco?, vraagt hij. Het is Mike. Hij woont net onder Frankfurt. Hij herkent onze auto van de website. Samen met Mike nemen we een biertje op het terras.

10 en 11 maart 2006 (2 dagen)

Een personeelsuitje met AEGON naar de sneeuw in Winterberg. ’s Morgens vroeg stappen we in Den Haag in de bus. In zo’n vier uur rijden we naar Winterberg. Snel halen we de ski’s op bij de verhuurder en gaan naar de piste. De sneeuw is niet optimaal. Het dooit en de sneeuw is zacht. Toch lukt het prima om te skiën. Iedere deelnemer heeft een blauwwitte AEGON jas gekregen. Het is soms goed kijken wie wie nu precies is. Vooral ’s avonds na de après ski en het eten is het zaak om de juiste jas weer mee te nemen. Na het ontbijt de volgende morgen rijden we weer terug naar Nederland.

30 dec 2003 - 3 jan 2004 (5 dagen)

Op slechts enkele uren rijden ligt het skigebied Winterberg in Duitsland, een ideale bestemming om samen met familie de jaarwisseling van 2003 naar 2004 te vieren. Hoewel de pistes rond Winterberg niet erg lang zijn en de bergen niet hoog, biedt het toch een fantastische skibeleving. De omgeving is perfect voor prachtige wandelingen en in Winterberg kun je zelfs schaatsen in de overdekte schaatshal. Of je nu op zoek bent naar actie op de pistes of juist wilt genieten van een ontspannen winterse sfeer, Winterberg heeft voor elk wat wils. Het is een perfecte bestemming voor een winterse vakantie met het gezin.

Oktober 2000 (2 dagen)

De Wereldtentoonstelling van 2000 werd, onder de naam Expo 2000, gehouden in de Duitse stad Hannover en deels ook in het aangrenzende Laatzen ten zuiden van Hannover. Het was de 32e universele wereldtentoonstelling en de eerste in Duitsland. De Expo vond van 1 juni tot 31 oktober plaats op het jaarbeursterrein in het zuiden van de stad, dat voor deze gelegenheid flink werd uitgebreid. Verschillende landen hebben via architectuur en bouwkunst hun visie laten zien op duurzaamheid en technische ontwikkelingen. Nederland presenteerde zich in een 6 verdiepingen tellend paviljoen, elk met unieke landschappen. De verdiepingen waren gevuld met bomen, tulpen, duinen en op het dak trof men een grote vijver aan.

13 juli -7 aug 1992 (28 dagen)

Ik stap uit op de AlexanderPlatz. Aan de stijl van de huizen te zien, denk ik dat ik in voormalig West-Berlijn sta. Mis! Vanuit het ruim 200 meter hoge televisietoren blijkt het juist het centrum van Oost-Berlijn te zijn. Vanaf de televisie-toren en met behulp van een informatieboekje plannen we de route door de stad. Hierbij proberen we zoveel mogelijk gebruik maken van de metro om zoveel mogelijk te zien in één dag. Met de S-baan ga ik naar de Branderburger Tor. Bij deze poort kan ik al niet meer te onderscheiden waar de voormalige muur gelopen heeft. Het lijkt wel of er alles aan gedaan wordt om deze historie te laten verdwijnen. Bij de Rijksdag zijn de contouren op de grond nog zichtbaar. In de rijksdag bezoek ik een expositie over de geschiedenis van Duitsland en de Rijksdag. Via de Branderburger Tor loop ik vervolgens naar de Potsdamm. Hier is nog een klein stukje van de muur gespaard is gebleven. Enkele straten verder is Checkpoint Charlie, de grens met het Amerikaanse deel van Berlijn. Hier is een grenspost bewaard gebleven als herinnering aan de eenwording.

Video: Bucketlist Tips: Duitsland - Het klooster van Ottobeuren

Een korte video over de prachtige basiliek en het klooster van Ottobeuren.

Alle rondreizen vergelijken

We reizen steeds meer en gaan steeds verder weg! Wil jij ook de mooiste wereldlocaties bezoeken? Bekijk hieronder het aanbod van de avontuurlijke rondreis aanbieders, of selecteer jouw reis op www.rondreizen-vergelijken.nl

Architectuur in hamburg

Reisduur: 4 dagen

Kerst en kunst in duitsland

Thüringen en saksen

Bakermat van de oranjedynastie

Reisduur: 5 dagen

Kerst in dresden en het ertsgebergte

Noordoost-duitsland

Reisduur: 7 dagen

Kerst in het zwarte woud en de elzas

Jugendstil in duitsland

Reisduur: 6 dagen

Berlijn, hoofdstad van de ddr

Reisduur: 5 dagen

Kerst in de duitse hanzesteden

Reisduur: 6 dagen

Er zijn 18 rondreizen Duitsland gevonden op www.rondreizen-vergelijken.nl. Klik hier voor het complete overzicht!

Ben jij een wereldreiziger?