Reisverslag Vulkanen, gletsjers en watervallen

1 - 13 augustus 2021 (13 dagen)

IJsland > De 128 meter hoge Hengifoss

Dag 7 - Zaterdag 7 augustus 2021

Wanneer we de ontbijtzaal in lopen is de Franse reisgroep net geweest. Het personeel maakt snel een tafeltje voor ons schoon. Het buffet is prima. Even over half negen rijden we weg bij het hotel. We rijden een half uurtje langs het brede water van de Lagarfljót rivier. De bergen aan de overzijde weerspiegelen in het water. Via een brug steken we de Lagarfljót over. Hier begint ook een diepe kloof naar de Hengifoss waterval. Vanaf het parkeerterrein zien we het bovenste stukje van de waterval al liggen. De Hengifoss is met 128,5 meter één van de hoogste watervallen van IJsland. Om de waterval te bereiken moeten we een twee kilometer lang pad volgen. Direct vanaf het parkeerterrein stijgt het pad flink. In een rustig tempo lopen we omhoog. Naast ons raast het snelstromende water door de kloof naar beneden. Precies halverwege de klim is een uitzichtpunt op de Litlanesfoss waterval. Deze kleinere waterval ligt tussen basalt formaties. Ook hier is het basalt ontstaan tijdens vulkaanuitbarstingen en waarbij het lava snel afgekoeld is. Het vallende water tussen de basaltpilaren is een mooi gezicht. Na een korte pauze klimmen we verder. De Hengifoss komt volledig in het zicht. We zien het water van een enorme hoogte naar beneden vallen. Door het risico op vallende stenen, kunnen we niet tot onder de waterval komen. Vanaf het platform is het uitzicht al indrukwekkend genoeg.

IJsland - De indrukwekkende 128 meter hoge Hengifoss waterval

In de rotswand zijn verschillende lagen te zien. De rode lijnen zijn ontstaan door vulkaanas waar later weer hete lava overheen gestroomd is. De as verbrandde en vormde een rode steenlaag. Ik tel zeker drie aslagen. Aan de andere zijde van de Lagarfljót ligt het grootste bos van IJsland. Eigenlijk heeft IJsland nauwelijks begroeiing. Tot vandaag hebben we praktisch nog geen boom gezien. Alleen in de regio rond Egilsstaðir groeien bomen. We maken een wandeling van vijf kilometer door het Hallormsstaður Forest. Het bos ligt tegen de berghelling. Ons pad loopt flink omhoog. Vanaf een uitkijkpunt kijken we over de bomen en het water van de Lagarfljót. Na de wandeling nemen we een picknick lunch vlak aan de rivier.

IJsland - IJsland kent nauwelijks bossen

We krijgen er al handigheid in. Een picknicklunch is toch wel de meest makkelijke manier om te lunchen. Restaurants zijn nauwelijks te vinden. Na de lunch zetten we koers naar de oostkust. Hier liggen de grillige fjorden. Via een onverharde bergweg rijden we naar Breiðdalsvík. Wanneer we de bergpas oversteken betrekt het weer snel. Vanochtend hebben we gewandeld in de zon. Nu vallen de regendruppels op de voorruit. De lage bewolking hangt mysterieus tegen de berghellingen. Voorzichtig dalen we af naar Breiðdalsvík. Bij dit kleine kustplaatsje komen we weer bij de ringweg. Het plaatsje zelf en het weer nodigen niet uit om een wandeling te maken. Het regent nog steeds. In een hotel bestellen we iets te drinken. Via de kustweg rijden we naar Djúpivogur. Hier ligt ons onderkomen voor vanavond, alleen ligt dit zo’n tien kilometer buiten Djúpivogur. In de supermarkt schaffen we brood en beleg aan voor het ontbijt morgen. Ook nemen we iets mee voor de lunch. De prijzen zijn hier een stuk hoger dan in de grotere plaatsen. Alles moet hiernaartoe gebracht worden. Een kilo gehakt bijvoorbeeld kost omgerekend dertig euro. We willen het Við Voginn restaurant reserveren voor vanavond. Het blijkt een soort fastfood restaurant te zijn. Reserveren blijkt niet nodig. We sluiten wel om acht uur, waarschuwt een medewerker. We zorgen dat we hier weer om zeven uur zijn. We rijden het laatste stukje naar de Bragdavellir Cottages. Een groepje houten huisjes bij een boerderij. Via de e-mail hebben we de naam Kira doorgekregen. Ons huisje. De deur is open en de sleutel ligt op tafel. Een gezellig chalet met twee slaapkamers. ’s Avonds rijden we terug naar Djúpivogur om te eten. Wanneer we bij het verlaten van het restaurant het bonnetje bekijken, blijkt het glas wijn niet gerekend te zijn. Alcoholische dranken zijn duur op IJsland. Bier en wijn zijn vaak tegen de tien euro per glas. We besluiten het zo te laten en niet terug te gaan.

Laugavegur ReykjavikDe Laugavegur straat in het centrum van de IJslandse hoofdstad
BarnafossHet water perst zich door de smalle Barnafoss waterval
SkógafossDe zestig meter hoge Skógafoss
BultruggenEen bultrug walvis duikt net onder