Bosnië en Herzegovina > De oude stad van Sarajevo

Dag 5 - Dinsdag 12 juni 2018

Voor de zekerheid hebben we de wekker op acht uur gezet. Toch worden we wakker door de wekker. Als we de luiken voor de ramen openen, zien we dat het al mooi weer is. Wanneer ik naar het kleine douche hokje achter ons huisje loop, komen de kippen en de eenden mij al tegemoet. Iets voor negenen komt ook de eigenaar. Snel begint hij aan de bereiding van het ontbijt. Wij pakken ondertussen de wagen alvast in. Na het ontbijt nemen we afscheid van de familie en verlaten het terrein. Via het onverharde pad komen we weer bij de doorgaande weg. Via Jajce, Zenica en Visoko rijden we naar Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië en Herzegovina. Het is rustig op de weg. De tweebaansweg glooit door de bergen. Het is flink oppassen op de snelheid. Het is niet altijd duidelijk wanneer we een dorpje inrijden en wanneer snelheidsbeperkingen voorbij zijn. Regelmatig passeren we politieagenten met laserguns. We passen ons maar een beetje aan aan het overige verkeer. Zo’n honderd kilometer voor Sarajovo rijden we de tolweg op. Een brede snelweg waar nauwelijks verkeer rijdt. Dit schiet lekker op. De laatste acht kilometers lopen binnendoor. De navigatie leidt ons door de stad. Het is goed te merken dat de stad op verschillende heuvels gebouwd is. Soms gaat de weg steil omhoog en ook weer steil naar beneden. En dan bedoelen we ook echt steil. Naarmate we de oude stad naderen, worden de straatjes smaller en smaller. Bij sommige bochten moeten we zelfs steken met onze grote draaicirkel. Zonder problemen arriveren we bij het hotel Hyatt. We kunnen de Landrover in een smal steegje naast het hotel parkeren. Voorzichtig rijden we de auto achteruit het straatje in. Meerdere auto's kunnen hier achter elkaar staan. Mocht iemand er uit moeten, rijdt het hotel de andere auto's weg. Hiervoor moeten we wel de sleutels achterlaten. Wij gaan lopend het centrum in.

Bosnië en Herzegovina - De Latin Bridge in Sarajevo

De wijk Baš?aršija vormt de oude stad. De zon schijnt flink en het is behoorlijk warm. Enkele souvenirs verkopers spreken zelfs al van veel te warm. Het is 31 graden. Wij zoeken een terrasje om iets te drinken en om iets kleins te eten. Een broodje döner. Het centrum van de oude stad van Sarajevo heeft een oosters uiterlijk. Veel kleine smalle straatjes met uitgestalde handelswaar. Het heeft iets weg van een Arabische souq. Het merendeel van de kraampjes richten zich op de toeristen. Kraampje aan kraampje dezelfde spullen. Ik kan mij niet voorstellen dat hier zoveel toeristen komen om iedere verkoper een goede dag te bezorgen. De grote Gazi-Husrevbey moskee vormt het centrum van de oude stad. Mannen gaan net naar binnen voor het gebed. Voor hen is het nog Ramadan. Via de Orthodoxe kathedraal lopen we naar de Miljacka rivier. Bij de Latin Bridge zijn in 1914 aartshertog Frans Ferdinand en zijn vrouw Sofia doodgeschoten. Deze moord wordt gezien als de aanleiding van de eerste wereldoorlog. Aan de andere zijde van het oude centrum ligt de opvallende City Hall. Een driehoekig gebouw opgetrokken uit gele en rode steenlagen. Het stadhuis kun je ook bezichtigen. We besluiten dit niet te doen en op een van de terrasjes een biertje te bestellen. Heerlijk als verkoeling. 's Avonds wandelen we de oude stad weer in. Het is gezellig druk in de straatjes. Overal zijn terrasjes. In een steegje vinden we een leuk restaurantje. De ober prijst een Bosnische specialiteit aan. Gekruid vlees met groente en aardappelen. We besluiten dit te proberen. Het blijkt een goede keuze. We sluiten de avond af met een wandeling langs de Miljacka rivier. Langzaam wordt het donker en gaan de lampjes aan. Boven de heuvels rond de stad licht de bliksem op. Hopelijk komt de bui niet over de bergen.

Terras LaupheimOp het terras bij de eerste overnachting in Laupheim
Vertrek DelftHet wegrijden uit Delft
LipscariDe oude wijk van Boekarest
Statige trappenDe statige trappen in het parlementsgebouw

Reisverslag Een roadtrip door Europa

Ben jij een wereldreiziger?