Reisavonturen Mongolië

Home > Mongolië > Van Amsterdam naar Tokyo > Reisverslag dag 83

Mongolië > Geweigerd in het restaurant

Dag 83 - Vrijdag 22 juli 2016

Vroeg op want er staat een lange dag voor de boeg. Of eigenlijk weten we niet precies hoe de weg is en of het een lange of kortere reisdag gaat worden. Om iets over zevenen staan we gepakt klaar om weg te rijden uit Choibalsan. Na enkele kilometers asfalt rijden we de zandweg weer op. Het rijden op zandpaden gaat ons steeds beter af. Hoe breder de midden grasstrook tussen de bandensporen, hoe beter de weg. Anders auto's zagen immers geen reden om het spoor te verlaten. Waar nieuwe sporen beginnen liggen meestal kuilen. Tijdens regen proberen auto's met nieuwe sporen de waterpartijen te mijden. De nieuwe sporen rijden vaak goed maar kunnen ook onverwachte kuilen hebben. De sporen zijn nog niet platgereden. En de donkere plekken tenslotte zijn vaak kuilen omdat hier het water het langst staat. We hebben afgesproken onderweg regelmatig op elkaar te wachten.

Mongolië - Wat een strandje leek, bleek zware klei. Tot de assen zat Brutus vast

Wanneer we na een uurtje rijden stoppen, zien we geen motorrijders. Zelfs niet na één uur wachten. We besluiten terug te rijden. Als we bijna weer terug zijn bij het punt waar we elkaar voor het laatst gezien hebben, kunnen we alleen maar concluderen dat zij hier niet zijn. Ze moeten ons via een ander spoor gepasseerd zijn. Op de kaart zien we een andere mogelijkheid die ze genomen kunnen hebben. We draaien weer en rijden ook weer noordwaarts. Dit heeft alleen wel veel tijd gekost. De zandweg gaat door een relatief eentonig landschap. Zowel links als rechts ligt grasland. Er zijn hier nauwelijks heuvels. Bomen zijn er al helemaal niet. Sporadisch staat er een ger in het landschap of een kudde koeien. Aan onze linkerzijde rijden we langs de spoorlijn. Dit is de spoorlijn naar Rusland. Zolang we deze lijn blijven volgen komen we vanzelf in Ereentsay. Dit is de grensplaats aan Mongoolse zijde. Verderop op de route komen alle sporen weer bij elkaar. We zien de verse afdruk in het zand van de banden van twee motoren. De motorrijders zitten zeker voor ons. Een geruststelling. Bij het Hoh Nuur meer ligt het laagste punt van Mongolië. Het is hier nog altijd ruim 500 meter boven zeeniveau. We rijden dwars door het grasland naar de oever van het meer. We denken een strandje op te rijden, maar zakken met de auto weg tot aan de assen. Wat we ook proberen, we graven ons alleen maar verder in de klei. Wat nu? Er is hier verder niets in de wijde omgeving. Er zit niets anders op dan alle bagage uit de wagen te halen en de klei voor de wielen weg te graven. Een vader komt met zijn zoon te paard aangereden. Ze moeten lachen om onze situatie.

Mongolië - Dankzij de hulp van enkele yurt bewoners kregen we de auto weer los

We hadden om dit drassige stuk heen moeten rijden, gebaren ze. Er komt ook een man aanrijden op een brommertje. Gezamenlijk proberen we de auto los te krijgen. Een van de mannen gaat hout halen in de ger om onder de wielen te leggen. Hiermee krijgen we uiteindelijk de auto weer los. De mannen helpen ook nog even om de bagage naar de auto te brengen. We bedanken ze hartelijk. Door alle vertragingen rijden we pas tegen vijf uur Ereentsay binnen. Een nietszeggend grensplaatsje. De motorrijders staan al bij de grens. Misschien halen we de grensovergang nog vandaag. Dan moeten we voor zes uur bij de Russische grens zijn. Mongolië uit zou niet zo moeilijk moeten zijn. Toch blijkt er een probleem met de visa. De visa nummers komen niet voor in de computer. Ook wijst men op de datum entry before 20 july. Wij leggen uit dat dit is om Mongolië in te komen. Vanaf dat moment is het visum 30 dagen geldig. Het komt niet over, maar uiteindelijk zet men de stempels. De Russische grens sluit anders. In Rusland worden we vriendelijk onthaalt en krijgen weer de nodige formulieren om in te vullen. Alle registraties duren lang. Vooral de declaratie voor de auto lijkt een eeuwigheid te duren. De motorinhoud is niet goed ingevuld, het model staat niet vermeld en waar het motorbloknummer staat moet chassisnummer staan en andersom. Het formulier in tweevoud moet opnieuw ingevuld worden. Dit gaat altijd nog sneller dan de registratie in de computer. Ondertussen wordt buiten de auto gecontroleerd. De bagage staat naast de wagen. Tent, open! Het laten zien van de foto helpt deze keer niet. Toch hoeft de tent uiteindelijk niet open. Waarschijnlijk omdat het net begint te regenen. Om kwart voor acht 's avonds rijden we Rusland in. Helaas, de weg is ook hier onverhard. Samen met de regen maakt dit het niet prettiger. Na zo'n twintig kilometer komt er iets van asfalt. Of iets dat het vroeger geweest moet zijn. Zorgvuldig ontwijken we de kuilen. Door het golvend patroon komt de auto zo nu en dan in een cadans. We laten de snelheid zakken. In Borzya, tachtig kilometer voorbij de grens, stoppen we bij een hotelletje. Bij het binnen lopen van het restaurant worden we geweigerd. Geen korte broek! We mogen wel in een achteraf kamertje. Dit willen we niet. We trekken snel een lange broek aan. De ober helpt met de menu kaart. Alles is in het Russisch. Wij zeggen wat we willen eten en hij wijst op de kaart aan waar het staat. Een prima oplossing.

Boeddhistische tempelBoeddhistische tempelHet Lamyn Gegeenii Gon Gandan Dedlin Khiid klooster in Bayanghongor
Landrover garageLandrover garageDe voorvering wordt vervangen in de garage in Ulaanbataar
Tibetaanse kloosterTibetaanse kloosterHet Tibetaanse klooster in Erdene Zuu
Karakum woestijnKarakum woestijnKamelen in de Karakum woestijn

Reisverslag Van Amsterdam naar Tokyo

Dag 1 | Nederland > Vertrek uit Amsterdam
Dag 2 | Duitsland > Door Duitsland
Dag 3 | Oostenrijk > Kasteel van Ljubljana
Dag 4 | Kroatië > Plitvice meren in de regen
Dag 5 | Bosnië en Herzegovina > Aan de baai van Kotor
Dag 6 | Montenegro > Over de Albaanse grens
Dag 7 | Albanië > Rijden door Tirana
Dag 8 | Albanië > Ottomaanse huizen van Berat
Dag 9 | Albanië > Van Gjirokaster naar Metsovo
Dag 10 | Griekenland > De kloosters van Meteora
Dag 11 | Griekenland > De grotten van Alistrati
Dag 12 | Griekenland > Het paard van Troje
Dag 13 | Turkije > De Tempel van Athene
Dag 14 | Turkije > Historisch Safranbolu
Dag 15 | Turkije > Voetbalfeest in Amasya
Dag 16 | Turkije > Rijbewijs weer terug
Dag 17 | Turkije > De D915 is ‘Kapali’
Dag 18 | Turkije > Naar Batumi in Georgië
Dag 19 | Georgië > Een typisch Russisch hotel
Dag 20 | Georgië > De bergweg naar Ushguli
Dag 21 | Georgië > Feest in het Imperial Hotel
Dag 22 | Georgië > Van Kusaisi naar Gori
Dag 23 | Georgië > Tsminda Sameba kerk Kasbeki
Dag 24 | Georgië > Het enige hotel lijkt gesloten
Dag 25 | Georgië > De verwarming is kapot
Dag 26 | Georgië > Onafhankelijkheidsdag in Tbilisi
Dag 27 | Georgië > Grens over naar Azerbeidzjan
Dag 28 | Azerbeidzjan > Moddervulkanen van Gobustan
Dag 29 | Azerbeidzjan > Wachten op de boot
Dag 30 | Azerbeidzjan > Zijn we al in Turkmenistan?
Dag 31 | Azerbeidzjan > Vast op de Kaspische Zee
Dag 32 | Azerbeidzjan > Eindelijk Turkmenistan
Dag 33 | Turkmenistan > Toch naar Yangykala
Dag 34 | Turkmenistan > Zwemmen in ondergrondse grot
Dag 35 | Turkmenistan > ‘No Pictures, No Pictures’
Dag 36 | Turkmenistan > De grens is gesloten
Dag 37 | Oezbekistan > Betoverend Khiva
Dag 38 | Oezbekistan > Dwalen door oud Khiva
Dag 39 | Oezbekistan > Door de Kyzylkoem woestijn
Dag 40 | Oezbekistan > Het Samarkend Registan plein
Dag 41 | Oezbekistan > Het paleis van Timur Lenk
Dag 42 | Oezbekistan > Porno Gesmokkeld
Dag 43 | Tadzjikistan > De hoofdstad van Tadzjikistan
Dag 44 | Tadzjikistan > Landverschuivingen
Dag 45 | Tadzjikistan > De uitlaat breekt af
Dag 46 | Tadzjikistan > Baden in een mineraalbad
Dag 47 | Tadzjikistan > De Wakhan valley
Dag 48 | Tadzjikistan > Over de Khargush pass
Dag 49 | Tadzjikistan > We zijn Wilco kwijt
Dag 50 | Tadzjikistan > Over de hoge Ak-Baital pass
Dag 51 | Kirgizië > Weer bijkomen in Osh
Dag 52 | Kirgizië > De Troon van Salamon
Dag 53 | Kirgizië > Mistig op de bergtop
Dag 54 | Kirgizië > Overnachten in een yurt
Dag 55 | Kirgizië > Plov met salade
Dag 56 | Kirgizië > Vodka bij Lake Kolsai
Dag 57 | Kazachstan > Spectaculaire Charyn Canyon
Dag 58 | Kazachstan > De kathedralen van Almaty
Dag 59 | Kazachstan > Naar het Altyn Emel N.P.
Dag 60 | Kazachstan > De Singing Sanddunes
Dag 61 | Kazachstan > Op zoek naar een Gamma
Dag 62 | Kazachstan > We mogen niet betalen
Dag 63 | Kazachstan > Met 133 km/u over de weg
Dag 64 | Kazachstan > Een biertje in Semey
Dag 65 | Kazachstan > Rondwandeling door Semey
Dag 66 | Kazachstan > Welcome, welcome in Russia
Dag 67 | Rusland > Het accu lampje gaat branden
Dag 68 | Rusland > Iedereen lijkt dronken
Dag 69 | Rusland > Desolaat Kosh Agach
Dag 70 | Rusland > Wachten voor de grens
Dag 71 | Mongolië > Prachtige valleien en meren
Dag 72 | Mongolië > De weg wordt geasfalteerd
Dag 73 | Mongolië > Traditioneel worstelen
Dag 74 | Mongolië > Van Bayanghongor naar Arvaikheer
Dag 75 | Mongolië > Glibberen over het modderpad
Dag 76 | Mongolië > Het Erdene Zuu monastery
Dag 77 | Mongolië > Binnenrijden Ulaanbaatar
Dag 78 | Mongolië > Dwalen door Ulaanbaatar
Dag 79 | Mongolië > De voorvering is gebroken
Dag 80 | Mongolië > Het Genghis Khan ruiterbeeld
Dag 81 | Mongolië > Aanrijding met een arend
Dag 82 | Mongolië > Feest in Choibalsan
Dag 83 | Mongolië > Geweigerd in het restaurant
Dag 84 | Rusland > Water over de motorkap
Dag 85 | Rusland > De Trans Siberian highway
Dag 86 | Rusland > Hebben we een lekke band?
Dag 87 | Rusland > Belaagd door vliegen
Dag 88 | Rusland > De grensstad Blagovesnchensk
Dag 89 | Rusland > Joodse Oblast Birobidzhan
Dag 90 | Rusland > We komen iedereen weer tegen
Dag 91 | Rusland > Varen over de Amur rivier
Dag 92 | Rusland > Op zoek naar een hotel
Dag 93 | Rusland > Binnen rijden Vladivostok
Dag 94 | Rusland > Afscheid van de auto
Dag 95 | Rusland > Op weg naar Japan
Dag 96 | Zuid Korea > Zes uur in Zuid Korea
Dag 97 | Japan > Papiertje, formuliertje en stempeltje
Dag 98 | Japan > De Hiroshima herdenking
Dag 99 | Japan > Koelvloeistof lekkage
Dag 100 | Japan > TOKYO

Ben jij een wereldreiziger?